Koncepcja kompaktowego, elektrycznego crossovera od Audi – Q4 e-tron, wywołuje spore zainteresowanie od momentu pierwszej prezentacji na targach samochodowych. To nie dziwi wcale – innowacji w tym samochodzie jest naprawdę bardzo dużo. My skupimy się na jednej – wyświetlaczu HUD, który potrafi zaskoczyć możliwościami.
Wyświetlacze head up display w samochodach osobowych to żadna nowość. Stosowane są od dobrych kilku lat i zdążyły już trafić nawet do naprawdę niedrogich konstrukcji. Tyle tylko, że nie w takiej formie, o jakiej mówimy w przypadku Audi Q4 e-tron.
Typowy wyświetlacz HUD, spotykany obecnie w samochodach, to przezroczysta, plastikowa płytka umieszczona za kierownicą. Służy do wyświetlenia podstawowych parametrów jazdy, by kierowca nie musiał odrywać wzroku od jezdni i przenosić go na deskę rozdzielczą. W nowym Audi, żadnej plastikowej płytki nie znajdziemy. A to jeszcze nie koniec innowacji.
Informacje bezpośrednio na szybie
Opracowana technologia pozwala na wyświetlenie HUD bezpośrednio na szybie pojazdu, co znacząco poprawia walory estetyczne, a także sprawia, że całość wygląda niezwykle efektownie. Wyświetlacz został zaprogramowany w ten sposób, by prezentowane dane sprawiały wrażenie, jakby znajdowały się około trzech metrów przed kierowcą, czyli w najbardziej naturalnym miejscu do ich wygodnego odczytania.
Na wyświetlaczu HUD znajdziemy wszystko to, co na podobnych konstrukcjach, już stosowanych na rynku: aktualną prędkość samochodu, obowiązujące w danym miejscu ograniczenie prędkości, dane najbliższego manewru z nawigacji oraz informacje z adaptacyjnego tempomatu.
A to wciąż nie koniec możliwości tego zmyślnego HUD.
Audi: rzeczywistość rozszerzona w służbie kierowcy
Wyświetlacz HUD, oprócz wyświetlania podstawowych danych statusowych, posiada jeszcze jedną funkcję: potrafi tworzyć wrażenie korzystania z rzeczywistości rozszerzonej.
Obok danych statusowych, dostępny jest drugi ekran, tym razem prezentujący dane tak, jakby znajdowały się około 10 metrów przed kierowcą, tworząc coś na kształt monitora o powierzchni 70 cali. Dzięki analizie danych z systemu nawigacji oraz rejestratora umieszczonego przed samochodem, możliwe jest wyświetlenie następnego manewru w rzeczywistości rozszerzonej, niemal dokładnie tak, jak w grze komputerowej!
HUD z rzeczywistością rozszerzoną potrafi również, między innymi, podświetlić na czerwono linię poziomą, oddzielającą pasy, którą kierowca przekracza bez włączonego kierunkowskazu.
Innowacyjny wyświetlacz HUD znajdzie się na liście wyposażenia opcjonalnego Audi Q4 e-tron. Jestem jednak głęboko przekonany, że każdy miłośnik nowych technologii, który wybierze akurat ten model samochodu, zdecyduje się za niego zapłacić.
Działanie systemu w praktyce można obejrzeć na filmie przygotowanym przez Audi, dostępnym tutaj. Naprawdę, robi wrażenie!