Sztuczna inteligencja wybierze miejsca na nowe salony Empik

Sztuczna inteligencja wybierze miejsca na nowe salony Empik

fot. Empik

Sztuczna inteligencja nie zawsze wykorzystywana jest tylko dla naszej wygody i zabawy. Inny sposób na jej wykorzystanie znalazł Empik, który dzięki zaawansowanym algorytmom wybierze nowe lokalizacje swoich sklepów.

Data Science w prawdziwym życiu

Empik, podsumowując miniony rok, podzielił się bardzo ciekawymi informacjami. Jak wyczytać można z informacji prasowej, zamieszczonej na ich stronie, w zeszłym roku skupili się na powiększeniu sieci swoich fizycznych sklepów głównie w mniejszych miejscowościach, a nie – jak to do tej pory miało miejsce – w galeriach handlowych w wielkich miastach.

Zaledwie przez niecały miesiąc, między 25 listopada a 17 grudnia, firma otworzyła stanowiska w miejscowościach takich jak Nysa, Łęczna czy Wałbrzych i Mława. Nowe salony Empik pojawiały się na mapie kraju przez cały rok, a trend ten ma być kontynuowany również i w najbliższym okresie.

fot. Empik

Oprócz otwierania nowych sklepów, firma pracowała również nad zaawansowanych algorytmem, który miałby pomóc w wyborze najlepszych lokalizacji do ekspansji. Biorąc pod uwagę setki różnych informacji, takich jak chociażby dane demograficzne, historię sprzedaży w sklepach o podobnych formacie czy nawet dane geolokalizacyjne, algorytm jest w stanie ocenić, jak dany salon może sobie radzić. 

Według inżynierów Empik, ta metoda pochwalić może się dokładnością większą o ponad 35% w porównaniu do tradycyjnych metod używanych wcześniej. Pierwsze salony wytypowane przez algorytm otworzyć mają się już w najbliższych miesiącach.

Sztuczna inteligencja ułoży nam życie

Zastosowanie przez Empik sztucznej inteligencji do wytypowania ewentualnych lokalizacji sklepów nie jest pierwszym przykładem takiego użycia zaawansowanych algorytmów. W ciągu roku 2019 wrocławska sieć miejskich rowerów WRM powiększyła się o nowe 120 stacji, w których umiejscowieniu pomogła Politechnika Wrocławska.

fot. Wrocław

Według opisu dostępnego na stronie uczelni, cały proces rozpoczął się od konsultacji społecznych, na podstawie których wytypowano najpopularniejsze lokalizacje ewentualnych stacji. Następnie poprzez modelowanie zgromadzonych danych, doktorant i absolwentka Wydziału Informatyki i Zarządzania wytypowali ich dokładne umiejscowienie. 

Te dwie historie są bardzo dobrym przykładem na to, jak duże możliwości daje sztuczna inteligencja oraz procesy modelowania danych. Takie, ale zdecydowanie bardziej zaawansowane algorytmy wykorzystywane są już teraz, do chociażby dopasowywania reklam czy proponowaniu treści pasujących do naszego gustu.

Exit mobile version