Sztuczna inteligencja zagościła w barcelońskim metrze. Władze miasta wykorzystują odpowiednie algorytmy do współpracy z systemem klimatyzacji. Całość ma pomóc w zwalczaniu koronawirusa.
Inteligentny system klimatyzacji, działający w barcelońskim metrze, wykorzystuje algorytmy sztucznej inteligencji do odpowiedniego, bezpiecznego działania. System jest w stanie automatycznie analizować oraz dostosowywać takie parametry, jak między innymi: wilgotność powietrza, temperatura oraz ilość zużywanej energii elektrycznej.
To jednak nie wszystkie z jego możliwości.
Sztuczna inteligencja znów przydaje się w walce z koronawirusem
Transports Metropolitans de Barcelona rozpoczęło testy systemu RESPIRA, dostarczonego przez firmę SENER Engineering. Zaprojektowana platforma oparta o sztuczną inteligencję odczytuje i analizuje w czasie rzeczywistym temperaturę, jakość powietrza, poziom wilgotności oraz ilość zużytej energii elektrycznej.
Algorytmy łączą te dane z informacjami, takimi jak aktualna prognoza pogody, i biorą pod uwagę także prognozowaną przepustowość pasażerów na dany dzień. Po odpowiednim przeanalizowaniu informacji, platforma dostosowuje działanie klimatyzacji do każdej ze stacji metra.
TMB twierdzi, iż inteligentne kontrolowanie wentylacji pozwala zapewnić optymalną ilość świeżego powietrza oraz zminimalizować ryzyko zakażenia się koronawirusem. Całość działa w ramach linii metra od 1-5 – te obsługują z kolei prawie 94 proc. ruchu w całej Barcelonie.
Hiszpania nie chce się ograniczać
Jeśli testowanie opisywanej platformy w Barcelonie się powiedzie, wtedy też hiszpańskie władze mogą rozszerzyć działanie sztucznej inteligencji na inne obszary miejskie na terenie kraju. TMB jest głównym operatorem transportu w Katalonii i jednym z największych w całej Hiszpanii. 25 proc. ruchu obsługiwanego przez TMB jest zautomatyzowane.
Zastosowanie sztucznej inteligencji do obsługi klimatyzacji w metrze pozwoliło nie tylko lepiej panować nad ogólnym zużyciem energii, ale również poprawiło jakość podróży pasażerów. Okazuje się, iż ogólna temperatura panujaca w metrze stała się bardziej znośna, a sama platforma jest w stanie lepiej kontrolować stopnie Celsjusza w zależności od natłoku pasażerów oraz pory dnia i pogody na zewnątrz.
Oby inne miasta doczekały się również takiej opcji.