Czujniki ciśnienia powietrza w oponach to nic nowego. Obecnie znajdują się na wyposażeniu praktycznie wszystkich nowych samochodów, jakie trafiają na polskie drogi. Tymczasem, Yokohama już testuje rozwiązanie dalece bardziej zaawansowane, które może istotnie pomóc w rozwoju technologii jazdy autonomicznej.
Opony z czujnikiem SensorTire zainstalowano w pierwszym samochodzie, poruszającym się po drogach Japonii. Do momentu publikacji, pojazd przemierzył już 1741 japońskie miasta, miasteczka i wsie, dostarczając cennych danych o stanie nawierzchni przebytych dróg.
Priorytet: bezpieczeństwo samochodów autonomicznych
W przeciwieństwie do typowych czujników TPMS, powszechnie stosowanych w samochodach jeżdżących po naszych drogach, czujniki SensorTire, poza ciśnieniem powietrza, są w stanie monitorować również zużycie bieżnika opony oraz stan nawierzchni, po jakiej porusza się samochód.
Możliwość przesłania danych do sieci to szereg korzyści zarówno dla kierowcy, jak i zarządzających infrastrukturą drogową. Dzięki informacji o stanie bieżnika, samochód autonomiczny będzie mógł tak zaplanować trasę, by unikać dróg o znaczącym nachyleniu czy ostrych zakrętach w przypadku, gdy ten będzie już mocno sfatygowany. Oczywiście, właściciel pojazdu dostanie również stosowne powiadomienie, że czas już na zmianę opon.
Z kolei zarządzający infrastrukturą drogową otrzymają błyskawiczną informację o tym, że dany odcinek drogi jest oblodzony i wymaga szybkiej interwencji służb utrzymania. Równie szybko dowiedzą się o tym, że na drodze pojawiły się wyboje i istnieje konieczność przeprowadzenia pilnego remontu.
By zapewnić pełne bezpieczeństwo podróżującym, autonomiczny samochód musi zostać wyposażony w narzędzia pozwalające czuć pojazd, tak, jak doświadczony kierowca. Inteligentne opony to jedno z nich.