American Airlines, czyli jedna z największych linii lotniczych Stanów Zjednoczonych, ogłosiła w ubiegły wtorek, że złożyła zamówienie na 20 odrzutowych samolotów naddźwiękowych (hipersonicznych). To już druga linia, która postawiła na samoloty naddźwiękowe, które mają zagwarantować ultraszybkie podróżne lotnicze.
American Airlanes zamawia 20 odrzutowców Boom Supersonic
Boom Supersonic to amerykańska firma, zajmująca się projektowaniem naddźwiękowych samolotów pasażerskich. Oczywiście nie jest to marka z takim zapleczem doświadczenia, jak przykładowo Airbus czy Boeing, których samoloty widzimy niemal na co dzień (także nimi podróżujemy) – jak się okazuje, Boom nigdy nie zbudowało ani nie latało odrzutowcem naddźwiękowym.
Niemniej zamówionych zostało 20 odrzutowców Boom Supersonic Overture, z opcją na następne 40 (pierwszą linią, która zamówiła 15 sztuk to United Airlines). Jeśli samoloty będą spełniać wszelkie standardy i wymagania oraz przejdą wszelkie inspekcje, zostaną wprowadzone do 2025 roku. Rok później natomiast mają odbyć się pierwsze loty niepasażerskie, a w 2029 mają już przewozić pasażerów.
Co potrafi i czym cechuje się Overture?
Overture to model, który ma być przepustką Boom Supersonic do pełnego wejścia w branżę lotniczą. Samolot ma wyróżniać się tym, że będzie w stanie podróżować z prędkością naddźwiękową, a maksymalna prędkość Overture to około 2100 km/h, co w porównaniu do obecnie wykorzystywanych samolotów pasażerskich robi wrażenie.
Jednak to maksimum, bowiem samolot nad lądem będzie podróżował z prędkością 0,94 Mach (ok. 1150 km/h), natomiast dopiero nad wodą może ujawnić swój pełny potencjał i rozpędzić się do 1,7 Mach (ok. 2080 km/h). Zasięg Boom Supersonic Overture to 4250 mil morskich (~ 7871 km).
Takie możliwości umożliwią bardzo szybkie (nawet dwukrotnie krótsze) loty, ponieważ trasa Londyn – Nowy Jork ma zająć 3,5 godziny (normalnie trwa to nieco ponad 7 godzin), natomiast odcinek Los Angeles – Sydney to 6 godzin 45 minut, gdy obecnie to zazwyczaj 15-godzinna podróż.