Jeśli chcesz być na bieżąco z nowościami oiot.pl, obserwuj nas w Google News. KLIKNIJ.
Volvo

Autonomiczne samochody Volvo z LIDAR już za 2 lata

Volvo ma zamiar zrewolucjonizować rynek samochodów autonomicznych. Dotychczas, większość takich pojazdów używało połączenia kamer i radarów, aby ‚zobaczyć’, co się dzieje na drodze. Czy to ludzie, czy słupy – mogły je omijać dzięki zaawansowanym algorytmom wizji komputerowej. Volvo znalazło jednak producenta urządzeń LIDAR, które mają być na tyle tanie, by opłacało się zaimplementować je w masowo produkowanych samochodach. Dotychczas, producenci LIDAR wyceniali swoje urządzenia nawet na 300 000 zł. Ile może więc kosztować nowy pojazd Volvo?

Czym jest LIDAR?

Technologia LIDAR (z angielskiego Light Detection and Ranging) działa podobnie do radaru, lecz wysyła wiązki lasera zamiast mikrofal. Używana jest w wielu dziedzinach gospodarki, np. w architekturze, meteorologii, efektach specjalnych do filmów, a niedługo – także w samochodach. Pozwala na uzyskanie o wiele dokładniejszych pomiarów otaczającej przestrzeni niż sama kamera, co do milimetra. A wiemy, że w autonomicznych samochodach może się to przydać…

Dwa lata temu, Volvo strategicznie wykupiło mały start-up z Florydy, specjalizujący się w produkcji urządzeń z LIDAR. Firma ta, nosząca nazwę Luminar, od tego czasu pomagała Volvo w osiągnięciu ich celu. A cel ten jest godny uwagi.

Misja Volvo jest następująca – stworzyć autonomiczny pojazd, który zamieni nasz samochód w przedział pociągu – będziemy mogli się w nim przespać, zjeść i zrelaksować, a on sam bezpiecznie dowiezie nas do celu. Bez dotykania kierownicy przez całą drogę. Koncept ten nazywa się Volvo 360c.

Autonomiczne samochody Volvo z LIDAR już za 2 lata 9
Grafika konceptu 360c (fot. Volvo)

Pomimo tego, że powyższa grafika wygląda bardzo futurystycznie, Volvo właśnie ogłosiło, że planuje masową produkcję całkowicie autonomicznych pojazdów z technologią LIDAR już w roku 2022.

Ambitny plan Volvo

Jak firma pisze na swoim blogu:

Umożliwianie autonomicznym samochodom dokładnego widzenia danych obiektów to pierwszy krok w stronę stworzenia bezpiecznego doświadczenia. Drugi krok to pomoc w zrozumieniu, czym jest ten obiekt i jak może zachować się w przyszłości, aby móc poprawnie zareagować.

„Enabling autonomous cars to see an object accurately is the first step towards making them safe. The next is helping them to understand what that object is and how it might – or might not – behave so that it can react accordingly.”

Volvo chce obrać inną ścieżkę niż inni producenci. Zamiast tworzenia Robotaxi (autonomicznych taksówek), chcą ograniczyć działanie 360c tylko do autostrad. Dzięki temu, mogą obniżyć cenę i zwiększyć bezpieczeństwo samochodów skierowanych do konsumentów.

Jak mówi Henrik Green, szef działu technologii Volvo:

Chcemy stworzyć autonomiczne doświadczenie na dłuższym fragmencie autostrady. Sądzimy, że przez izolację sfery działania tylko do autostrad, które może możemy kontrolować i weryfikować ich bezpieczeństwo, to jest dobry krok w stronę całkowicie autonomicznej technologii i jej doświadczenia przez użytkowników.

„We are saying that for a particular stretch of highway, we are aiming for an unsupervised experience. Our view is that by isolating the domain to particular sets of highways, which we can control and verify, we believe that’s the safe entry into autonomous technology and autonomous experience for users.”
Autonomiczne samochody Volvo z LIDAR już za 2 lata 10
Tak może wyglądać pierwsze Volvo 360c (fot. Volvo)

A co z ceną?

Luminar pozwoli Volvo na drastyczną obniżkę ceny samochodów z LIDAR. Cena tego sensora, zamiast 300 000 zł, może wynosić tylko około 4000 zł (1000 USD). Urządzenie ma mieć zasięg widzenia nawet do 500 m, aczkolwiek 250 m dla mniejszych obiektów. Sensor LIDAR będzie ukryty pomiędzy szybą, a dachem pojazdu, więc nie musimy przejmować się złym wyglądem samochodu.

Autonomiczne samochody Volvo z LIDAR już za 2 lata 11
Co widzi sensor LIDAR (fot. The Verge)

Rynek samochodów autonomicznych może się drastycznie zmienić przez 2 lata. Dzięki wypuszczeniu Cybertrucka i Roadstera przez Teslę (Elon Musk wielokrotnie wypowiedział się zdecydowanie przeciwko technologii LIDAR, a preferuje zaawansowane algorytmy Sztucznej Inteligencji), a także przez ekspansję rynkową firm Audi i Cadillac oraz rozwój wizji komputerowej, nachodzi pytanie, czy LIDAR będzie wystarczająco ciekawym i sprawdzonym dodatkiem do autonomicznego pojazdu.

Czy przyciągnie klientów? Będziemy to uważnie obserwować.