Facebook
fot. Unsplash.com

Facebook chce, aby ludzie zadawali pytania sztucznej inteligencji

Facebook testuje nowe narzędzie, które ma pozwolić skuteczniej rozwijać sztuczną inteligencję. Do całego procesu będą potrzebni ludzie, którzy będą zadawali algorytmom… pytania.

Benchmarking to bardzo ważny proces w rozwoju sztucznej inteligencji. Korzystając z benchmarkingu  inżynierowie są w stanie sprawdzić, jak dokładnie radzą sobie algorytmy oraz jak wykonują konkretne zadania. Facebook chce podejść do sprawy nieco inaczej niż zwykle. Firma rozwinęła narzędzie, które będzie ulepszało sztuczną inteligencję przy pomocy ludzi. Wystarczy… tylko zadać konkretne pytanie.

Facebook potrzebuje pytań

Facebook opracował nowe podejście w rozwoju konkretnych algorytmów do sztucznej inteligencji. W większości przypadków, algorytmy często popełniają proste błędy i nie rozumieją kontekstu całej sytuacji – w tym subtelnych różnic pomiędzy wyrazami lub zapytaniami. Laboratorium badawcze Facebooka zajmujące się sztuczną inteligencją przyjęło nowe podejście do analizy porównawczej: w ramach pomocy firma wykorzysta ludzi, którzy pomogą trenować sztuczną inteligencję bezpośrednio oraz w sposób dynamiczny.

Pomysł jest prosty: jeśli model sztucznej inteligencji, którą rozwija Facebook ma na celu rozmowę z ludźmi, wtedy też firma poprosi pracowników o trenowanie algorytmów poprzez zadawanie im sondujących i trudnych językowych pytań. Celem jest oczywiście, aby algorytm coraz lepiej radził sobie z odpowiedziami i rozróżniał kontekst i znaczenie poszczególnych pytań.

Facebook
fot. Unsplash.com

Każdy może je zadać

Każda osoba może wypróbować technologię Dynabench, która służy do trenowania sztucznej inteligencji jaką stworzył Facebook. Wystarczy podstawowa znajomość języka angielskiego oraz umiejętność zadawania pytań. Zespół inżynierów Facebooka ma nadzieję, że w przyszłości uda im się stworzyć więcej modeli sztucznej inteligencji, która będzie w stanie odpowiadać w innych językach, a także na zróżnicowane tematy.

Pomysł na trenowanie AI przez Facebooka jest także skuteczny – wystarczy otworzyć platformę i niejako… liczyć na użytkowników, którzy wykonają pewną pracę za darmo.