Facebook: Sztuczna Inteligencja przeciwko mowie nienawiści
Image by Gerd Altmann from Pixabay

Facebook: Sztuczna Inteligencja przeciwko mowie nienawiści

W serwisie społecznościowym Facebook Sztuczna Inteligencja wykorzystywana jest w co najmniej kilku zadaniach. Od analizy treści wrzucanych zdjęć, przez algorytmy sugerujące użytkownikom interesujące ich grupy czy strony, po walkę ze zjawiskiem przemocy werbalnej. Na tym polu, w ostatnim czasie, firma osiągnęła znaczące postępy.

Nasza SI potrafi coraz więcej, twierdzi Facebook

Opublikowane przez Facebooka dane z pewnością mogą imponować. Zgodnie z oficjalną statystyką, algorytmy przeciwdziałające mowie nienawiści wykryły i usunęły 95% postów naruszających standardy przyjęte przez firmę, opublikowanych na przestrzeni drugiego kwartału 2020 roku. To spory wzrost względem poprzedniego kwartału, gdzie SI udało się wyeliminować 88,8% tego typu publikacji.

Co istotne, tak wysokie wyniki osiągane są zaledwie po czterech latach od momentu, kiedy mechanizmy zostały uruchomione po raz pierwszy.

Facebook Logo
Image by ElisaRiva from Pixabay

Instagram też jest bardziej przyjazny

Sztuczna Inteligencja usuwająca przypadki mowy nienawiści działa również w serwisie Instagram. Tam pochwalono się skutecznością na poziomie 84% – usunięto 3,3 miliona przypadków złamania regulaminu na przestrzeni Q2 2020.

Znaczący wzrost wykrywalności na obydwu platformach to wynik daleko idących udoskonaleń, które na tę chwilę obejmują, przede wszystkim, analizę postów w językach angielskim i hiszpańskim – wiodących dla Facebooka i Instagrama. Należy się jednak spodziewać, ze w najbliższym czasie zostaną udostępnione również w innych językach.

Dalsze kroki – walka z rasizmem i antysemityzmem

Facebook poinformował również o dalszych planach rozwoju swojej Sztucznej Inteligencji w celu przeciwdziałania propagowania zjawisk niepożądanych na platformie. Zgodnie z założeniami, ta ma okazać się pomocna w wykrywaniu treści o charakterze rasistowskim (np. charakterystyczna grafika Blackface z XIX wieku, przedstawiająca karykaturalny wizerunek czarnoskórej osoby) oraz antysemickim (m.in. wykrywanie treści sugerujących dominację Żydów nad światem i kontrolowanie najważniejszych instytucji finansowych).

Z przypadkami przemocy werbalnej na Facebooku spotkał się każdy z nas. Niestety, wraz z coraz bardziej napiętą sytuacją gospodarczą i polityczną możemy obserwować jej eskalację. Skuteczne mechanizmy prewencji z pewnością mogą uczynić Facebooka i inne serwisy społecznościowe bardziej przyjaznymi.