Kiedyś Fiat wyróżniał się dzięki Multipli, później przez pasmo porażek, aż po spektakularne przejęcia i fuzje. Bez wątpliwości Fiat to jeden z najbardziej barwnych koncernów motoryzacyjnych na rynku. Czym jeszcze może się wyróżnić ten włoski producent? Inteligentnymi rozwiązaniami w swoich samochodach.
Troszkę osobistej historii
Kiedyś moi rodzice posiadali Fiata 126p. Nie przesadzę, jeśli napiszę, że ten legendarny model z moją rodziną przejechał niemal całą Polskę. Trafiliśmy także do Krakowa, gdzie – jak pamiętam – rodzice bardzo chcieli mi pokazać rynek. W tym celu tato szukał miejsca, gdzie mógłby zaparkować. Po dłuższej chwili znaleźliśmy miłą uliczkę gdzieś blisko celu wycieczki. Mama szukała wzrokiem parkometru, a ja zastanawiałem się dlaczego w naszym kierunku zmierza dwóch policjantów. Jak się okazało, wjechaliśmy w strefę, gdzie obowiązywały normy spalin, których mały, poczciwy Fiat 126p, już nie spełniał. Skończyło się na pouczeniu i wskazaniu na mapie najbliższego parkingu poza strefą chronioną.
![Fiat automatycznie przełączy silnik spalinowy na elektryczny, gdy wjedziesz do centrum miasta W centrach miast jest coraz więcej spalin](https://oiot.pl/wp-content/uploads/2020/06/chemistryworld-1024x576.jpg)
Mamy coraz więcej stref chronionych
Być może to historia, jakich wiele z dawnych czasów. Pamiętam, że byliśmy nieco zestresowani tą sytuacją, ale zwiedzanie szybko pozwoliło zapomnieć o stresie. Wtedy też po raz pierwszy dowiedziałem się, że samochody muszą spełniać określone normy i istnieją takie miejsca, gdzie wjazd może być zabroniony. Dziś to już nic nadzwyczajnego i podobnych historii jest dużo więcej, ponieważ coraz więcej miast decyduje się na rygorystyczne prawo powiązane z emisją spalin.
Dostosowanie do warunków
Powodów, dla których rządcy miast wprowadzają takie przepisy, jest bardzo wiele, zaczynając od konieczności dbania o środowisko i kończąc na chęci ograniczenia ruchu samochodowego w centrach miast. Jak zwykle w tego typu przypadkach jest całe mnóstwo zwolenników takich rozwiązań (być może najczęściej są to piesi albo rowerzyści?) i równie dużo przeciwników (czyżby bywalcy modnych klubów w swoich sportowych autach?).
Pomijając zasadność wprowadzania ograniczeń, warto zwrócić uwagę na rozwiązania, które proponują producenci aut, którzy działają trochę na zasadzie „zjeść ciastko i mieć ciastko”.
Automatyczny przełącznik
Fiat testuje technologię, która ma umożliwić autom hybrydowym automatyczne przełączanie się na tryb elektryczny w momencie wjechania do centrum miasta. Pomysł testowany przez koncern opiera się na systemie czujników, które pozwalają samochodowi rozpoznać, kiedy wjeżdża do strefy ograniczonego ruchu i wtedy wyłączyć silnik spalinowy.
![Fiat automatycznie przełączy silnik spalinowy na elektryczny, gdy wjedziesz do centrum miasta Jeep Renegade należy do gamy koncernu Fiat Chrysler](https://oiot.pl/wp-content/uploads/2020/06/2019_11_14_6028_wallbox_new41-5e26cf712af8e_5e285d5ce71e3-1024x683.jpeg)
Pilotaż, według doniesień agencji Reuteres, jest w zaawansowanym stadium i jest silnie powiązany z planem wprowadzenia na rynek (do 2022 roku) ponad 30 pojazdów elektrycznych i hybryd. Spółka córka koncernu FCA, czyli Chrysler, już teraz oferuje model Pacfic Hybrid, który jest w stanie pokonać około 53 kilometrów na napędzie elektrycznym. Do typowych miastowych potrzeb wydaje się to wartością zupełnie wystarczającą. Jako hybryda auto wciąż ma możliwość poruszać się wykorzystując silnik spalinowy.
![Fiat automatycznie przełączy silnik spalinowy na elektryczny, gdy wjedziesz do centrum miasta Fiat 500 i Panda Hybrid niebawem mogą się stać częstym widokiem na ulicach miast](https://oiot.pl/wp-content/uploads/2020/06/Fiat-500-and-Panda-Hybrid-Launch-Edition-Media-Drive-44-1024x683.jpg)
Przełączanie się z trybu elektrycznego na spalinowy i odwrotnie miałoby następować automatycznie i bez ingerencji kierowcy. Oczywiście ma to być odpowiednio komunikowane, ale pamiętać o tej konieczności mają inteligentne algorytmy i zestaw specjalnych czujników.
To nie pierwszy taki pomysł
Serwis Engadget informuje, że to nie pierwszy taki pomysł. Podobne rozwiązanie testowało także BMW. W bawarskim koncernie nieco inaczej jednak rozwiązano kwestię przełączania trybów pracy auta. W autach z szachownicą również czujniki i algorytmy są odpowiedzialne za wykrycie przekroczenia wirtualnej granicy, ale to kierowca przełącza auto z silnika spalinowego na silnik elektryczny. Wcześniej dostaje powiadomienie na smartfonie, który ma być sparowany z system pokładowym pojazdu.
Jest się czym cieszyć?
Dla tych, którym ten news wydaje się mało seksi (bo jakie ciekawe auta ma w swoim portfolio Fiat?) przypomnę, że praktycznie wszystkie tzw. supersamochody już są hybrydami (albo mają nimi być). Co prawda silnik elektryczny jest w nich wykorzystywany do bicia kolejnych rekordów przyśpieszenia od 0 do 100, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by zapas energii wykorzystać też na bezszelestną jazdę po centrum miasta. Do tego niefrasobliwi kierowcy nie będą musieli martwić się mandatami.
O innych ciekawych rozwiązaniach w motoryzacji, powiązanych z inteligentnymi urządzeniami, znajdziecie w naszym dziale „moto„.