Minął nieco ponad rok od premiery najnowszego inteligentnego głośnika Apple. Firma w tym samym czasie zrezygnowała z poprzedniego, większego modelu, na rzecz o wiele tańszego i zarazem mniejszego HomePoda Mini. Statystyki pokazują, że była to bardzo dobra decyzja.
Konkurencja na rynku smart asystentów
W chwili obecnej można wyróżnić trzech najpopularniejszych producentów smart głośników na rynku. Należą do nich Amazon, Google oraz Apple. Aktualnie każda z tych firm może pochwalić się własnym asystentem głosowym oraz urządzeniami, które – oprócz możliwości obsługi głosem – mają także szereg innych funkcji, takich jak odtwarzanie muzyki czy podcastów.
Według statystyk, prym wiedzie Amazon z udziałem wynoszącym aż 26,4% na rynku smart głośników oraz smart wyświetlaczy. Amerykański gigant może pochwalić się sprzedażą ponad 10 milionów urządzeń w trzecim kwartale 2021 roku.
Apple, pomimo dużo gorszego wyniku od firmy znanej z utworzenia Alexy, osiągnęło niesamowity sukces niemal podwajając swój udział w sprzedaży smart asystentów w trzecim kwartale bieżącego roku, względem tego samego okresu rok temu. Według statystyk, Apple sprzedało 4 miliony smart głośników, co wiąże się z ponad 10-cio procentowym udziałem na rynku tego typu urządzeń.
Firma zawdzięcza tak ogromny sukces produktowi wydanemu ponad rok temu, smart głośnikowi nazwanemu HomePodem Mini. Urządzenie Apple w swoim segmencie wyprzedziło pod względem sprzedaży Amazon Echo Dot – jeden z najpopularniejszych smart głośników produkowanych przez firmę Amazon.
Co dalej?
Siri, będąc smart asystentem Apple obchodzącym niedawno swoje dziesięciolecie, od premiery zmieniła się diametralnie. Oprócz znacznego ulepszenia robotycznego głosu, Siri stała się dużo bardziej inteligentna i aktualnie może nam pomóc w bardzo wielu zadaniach.
HomePod mini jest bardzo dobry, gdy dopiero rozpoczynamy swoją przygodę ze smart home. Tak niewielkie urządzenie brzmi dość dobrze jak na swój rozmiar, a dodatkowe inteligentne funkcje umożliwiają kontrolowanie zdalnie sterowanego oświetlenia. HomePod stanowi również bramkę otwierającą możliwość kontroli smart urządzeń poza zasięgiem Wi-Fi.
Moim zdaniem firma Apple, chcąc dalej rozwijać się w zakresie inteligentnych głośników, powinna stworzyć nową, odświeżoną generację poprzedniego „dużego” HomePoda. Wiele osób chce mieć zarówno dobrego asystenta, jak i solidny, porządnie brzmiący głośnik.
Ciekawe, jak w przyszłości rozwinie się linia smart asystentów Apple. Osobiście liczę na to, że w przyszłości Siri nauczy się mówić po polsku. Jednak kiedy to nastąpi – tego na razie nie wiemy.