IKEA, aby przyspieszyć zeroemisyjny transport towarów, zdecydowała się wprowadzić elektryczne ciężarówki Volvo w ramach programu pilotażowego. Warto podkreślić, że testy będą prowadzone w Polsce.
Elektryfikacja dotyczy nie tylko samochodów osobowych
Największe zmiany, jeśli chodzi o elektryfikację motoryzacji, widać przede wszystkim w samochodach osobowych. Należy jednak mieć na uwadze, że zeroemisyjne napędy są już wdrażane w znacznie większych pojazdach.
Oczywiście elektryfikacja ciężarówek jest znacznie większym wyzwaniem, co chociażby wynika z dużych dystansów często pokonywanych przez auta, których głównym zadaniem jest rozwożenie towaru. Nie powinno więc być żadnym zaskoczeniem, że w przypadku transportu znacznie większą uwagę przykuwają rozwiązania wykorzystujące wodór.
Nie oznacza to jednak, że ciężarówki w pełni elektryczne, czerpiące energię z dużych akumulatorów, zostały skreślone. Mało tego, tutaj również widoczny jest intensywny rozwój, a pierwsze takie modele są już dostępne.
Przykładowo szwedzi produkują już elektryczną ciężarówkę Volvo FM Electric, która jest w stanie zapewnić zasięg do 300 km, a do tego moc na poziomie 664 KM. Jak najbardziej może ona sprawdzić się w określonych scenariuszach, okazując się w nich lepszym wyborem niż ciężarówki ze spalinowymi silnikami.
IKEA chce sprawdzić elektryczne ciężarówki w Polsce
Wspomniane przed chwilą ciężarówki Volvo FM Electric zostaną przetestowane przez firmę IKEA w Polsce. Dowiedzieliśmy się, że mają być wykorzystywane do obsługi wewnętrznych przepływów transportowych w dwóch fabrykach w w Polsce.
Dane zebrane podczas programu programu pilotażowego mają następne posłuzyć do elektryfikacji operacji transportowych na duża skalę w większej sieci transportowej. Dodatkowo pozwoli to zredukować emisję CO2 i docelowo zauważalnie zwiększyć udział pojazdów zeroemisyjnych w transporcie.
Co prawda, elektryczne ciężarówki Volvo nie będą pokonywać dużych dystansów, ale to właśnie na mniejszych odległościach elektryfikacja transportu często okazuje się lepszym rozwiązaniem. Pojazdy będą poruszać się pomiędzy dwiema fabrykami położonymi od siebie o 14 kilometrów – w Zbąszynku i Babimoście w zachodniej Polsce.
W celu zapewnienia jak najbardziej ekologicznego podejścia, IKEA zamierza ładować elektryczne ciężarówki za pomocą odnawialnej energii elektrycznej z zewnętrznego źródła. Pierwsze elektryczne Volvo rozpocznie pracę jesienią, a plan zakłada rozbudowę floty w oparciu o wnioski z pilotażu.