W nowoczesnej motoryzacji stosowanych jest mnóstwo smart-rozwiązań, które mają uczynić poruszanie się po drodze bezpieczniejszym, jak i bardziej wydajnym – pod wieloma względami. Jednym z nich jest system zmiany biegów, który zaproponowały wspólnie dwie firmy: Kia i Hyundai.
Jeśli jeszcze nie przyzwyczailiście się do myśli, że do grona “inteligentnych urządzeń” zaliczają się również samochody, najwyższa pora to zmienić. Począwszy od integracji asystentów głosowych w autach, przez system autonomicznej jazdy (jak utrzymywanie pasów ruchu czy aktywny tempomat), po komunikowanie się przez 5G z sygnalizacjami świetlnymi w smart cities. Tego typu rozwiązań już jest sporo, a będzie jeszcze więcej.
Nowy system zmiany biegów – czym się charakteryzuje?
System zmiany biegów, zwany ICT Connected Shift System (z tego, co zdążyłam zauważyć, jeszcze nie doczekał się polskiego odpowiednika), automatycznie zmienia bieg na optymalny w zależności od warunków drogowych i natężenia ruchu. Główną zaletą tego rozwiązania ma być poprawa komfortu jazdy i oszczędność paliwa, jak również mniejsza eksploatacja skrzyni biegów i pedału hamulca.
Jak tłumaczy Kia w informacji prasowej, ICT Connected Shift System wykorzystuje inteligentne oprogramowanie w jednostce sterującej skrzynią biegów, które zbiera i interpretuje dane wejściowe w czasie rzeczywistym, w tym z nawigacji 3D wyposażonej w precyzyjną mapę drogi, a także z kamery i przedniego radaru, odpowiadającego za aktywny tempomat.
Zbierane dane obejmują informacje o trasie, takie jak wzniesienia, nachylenia, krzywiźna drogi, jak i o różnorodnych zdarzeniach na drodze, a także aktualnych warunkach. Radar wykrywa prędkość i odległość między naszym pojazdem a innymi uczestnikami ruchu, a kamera dostarcza informacji o pasie ruchu.
Wykorzystując wszystkie te dane wejściowe, TCU prognozuje optymalny scenariusz zmiany biegów w sytuacjach jazdy w czasie rzeczywistym za pomocą algorytmu sztucznej inteligencji i odpowiednio zmienia biegi. Na przykład, gdy spodziewane jest względnie długie hamowanie, a radar nie wykryje żadnych nieregularności prędkości w samochodzie jadącym z przodu, sprzęgło przekładni tymczasowo przełącza się w tryb neutralny, aby poprawić zużycie paliwa. Podczas włączania się do jazdy na autostradzie z kolei, automatycznie uruchomiony zostanie tryb sportowy.
Potencjalne korzyści?
Kiedy Hyundai i Kia testowały pojazd z połączonym systemem ICT na mocno zakrzywionej drodze, częstotliwość zmian biegów w zakrętach została zmniejszona o około 43% w porównaniu z pojazdami bez tego systemu. System zmniejszył również częstotliwość korzystania z hamulca o około 11%, minimalizując w ten sposób zmęczenie podczas jazdy i zużycie pedału hamulca.
ICT Connected Shift System jest rozwiązaniem komercyjnym – ma znaleźć zastosowanie w samochodach Kia i Hyundai, które w przyszłości pojawią się na rynku.