Firma Nvidia właśnie pochwaliła się udostępnieniem drugiej odsłony swojej technologii wspierającej renderowanie obrazu w grach komputerowych. Nvidia DLSS 2.0 to kolejny, znaczący krok w rozwoju technologii, która może stać się przyszłością gier komputerowych.
Problem: rosnące wymagania sprzętowe
Jednym z największych problemów, z jakimi zmaga się branża gier komputerowych na całym świecie są nieustannie rosnące wymagania sprzętowe. Twórcy gier komputerowych, chcąc oferować graczom spektakularne efekty graficzne decydują się na wyciśnięcie absolutnego maksimum z dostępnych na rynku układów GPU. Po stronie graczy oznacza to regularne, spore wydatki na modernizację komputerów, co wielu zainteresowanych odwodzi od kupowania kolejnych tytułów.
Skalę problemu uwidocznił debiut technologii śledzenia promieni (ray tracing) wymagający dla optymalnej wydajności, zastosowania dedykowanych jednostek wykonawczych w GPU dedykowanych wyłącznie RT. W ten sposób powstała rodzina kart graficznych Nvidia RTX, która oprócz ray tracingu wnosiła coś jeszcze – wykorzystanie sztucznej inteligencji do renderowania obrazu – Nvidia Deep Learning Super Sampling.
Zadanie: płynniejszy i wyraźniejszy obraz z wykorzystaniem mniejszej mocy obliczeniowej
Wykorzystanie technologii Nvidia DLSS polega na wyrenderowaniu przez kartę graficzną obrazu z gry w rozdzielczości będącej połową natywnej rozdzielczości monitora wykorzystywanego przez gracza. Odpowiednio wytrenowane mechanizmy sztucznej inteligencji podnoszą rozdzielczość i zwiększają jego płynność, przez co gracz powinien otrzymać wyrazisty obraz o wysokiej płynności.
Pierwsza wersja technologii dostępna była w takich tytułach jak Wolfenstein: Youngblood, Control i Deliver Us The Moon i należało ją traktować raczej jako eksperyment – powstałemu z jej zastosowaniem obrazowi daleko było do tego, by nazwać go wyrazistym. Nvidia deklaruje, że w drugiej generacji DLSS będzie znacznie lepiej.
Na pierwszy ogień: MechWarrior 5
Druga generacja DLSS dostępna będzie we wszystkich wymienionych tytułach, jednak pierwszą grą, która powstawała typowo z myślą o zastosowaniu DLSS 2.0. jest MechWarrior 5. Nvidia deklaruje, że wykorzystanie sztucznej inteligencji przyniesie wymierny wzrost jakości, co zaprezentowane zostało na poniższym wykresie:
Już przy rozdzielczości Full HD widać znaczny wzrost klatek na sekundę. Przy 4K wynik jest jeszcze bardziej imponujący:
Jakości generowanego obrazka również nie można niczego zarzucić:
Nvidia DLSS 2.0 – technologia przyszłości?
Przedstawione przez Nvidię materiały informacyjne napawają optymizmem i pozwalają mieć nadzieję, że dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji uda się znacząco ograniczyć zapotrzebowanie sprzętowe wymagane przez najnowsze gry. Należy jednak wziąć pod uwagę, że tytułów wykorzystujących DLSS jest bardzo mało. Druga iteracja technologii, zgodnie z zapewnieniami producenta, ma zyskać szersze zastosowanie. Jeżeli tak się stanie, będzie to dobry prognostyk na przyszłość.