Polskie Pendolino doczeka się nowego sprzętu, który będzie dbał o odpowiedni serwis pociągów. TrainScanner zaprojektowany przez firmę Alstom pozwoli na obsługę wszystkich 20 składów i będzie na bieżąco oceniał stan techniczny poszczególnych pojazdów. Jak działa ta technologia?
TrainScanner to technologia, która pozwala na predykcyjne utrzymanie pociągów i analizę ich stanu technicznego na bieżąco. Do tego wszystkiego TrainScanner wykorzystuje analizę danych z pociągów i podpowiada, kiedy należy wymienić w nich odpowiednie części lub zadbać o wybrane elementy. W Warszawie za obsługę systemu będzie odpowiadała marka Alstom – producent Pendolino. Posiada ona doświadczenie nabyte, między innymi, w Wielkiej Brytanii.
TrainScanner automatycznie zadba o Pendolino
Dyrektor zarządzający Alstom w Polsce i na Ukrainie, Artur Fryczkowski, przekazał, iż jest dumny z tego, że TrainScanner może zacząć działać w Europie. Wdrożenie systemu w Warszawie ma być kamieniem milowym w kierunku transportu przyszłości. Sam TrainScanner będzie odpowiedzialny za gromadzenie oraz analizowanie danych na temat pociągów, a technologia pozwoli predykcyjnie utrzymywać składy w dobrym stanie technicznym. Pociągi należące do grupy PKP InterCity będą więc sprawdzane w zupełnie nowy sposób.
Jak działa to rozwiązanie?
TrainScanner korzysta z kamer oraz laserów 3D, które pomagają ustalić faktyczny stan techniczny maszyny. Dzięki temu system jest w stanie sprawdzić koła, klocki hamulcowe czy ślizgi węgłowe do pantografów. Dane są zbierane podczas przejazdu pociągu przez specjalny tunel. Do ich analizy Alstom wykorzystuje autorską platformę HealthHub, która korzysta również z szerokiej gamy algorytmów odpowiedzialnych za analizę pociągu.
TrainScanner ma wprowadzić do polskiej kolei znaczące korzyści związane z konserwacją oraz eksploatacją pociągów Pendolino. Nie pozostaje więc nic innego, jak tylko czekać na pierwsze efekty w postaci wzrostu niezawodności i dostępności składów ED-250.