Pierwszy autonomiczny samolot bojowy zmierzy się z człowiekiem

samolot

W lipcu 2021 roku Siły Powietrzne USA mają przetestować walkę powietrzną między samolotem myśliwskim pilotowanym przez człowieka, a jego odpowiednikiem sterowanym przez sztuczną inteligencję. To projekt, który w przyszłości może obciąć skrzydła wielu pilotom…

Samolot rodem z Hollywood

W nadchodzącym filmie Top Gun: Maverick Tom Cruise będzie miał do czynienia z autonomicznymi dronami. Za kilka lat ta fikcja może jednak stać się rzeczywistością. Już za 13 miesięcy przekonamy się, czy śmietanka asów lotnictwa bojowego i ich tysiące godzin doświadczenia dadzą radę wirtualnemu pilotowi, dla którego zgromadzono dane z milionów godzin szkoleń…

Sztuczna inteligencja już niedługo za sterami F-22 (fot. US Department of Defense)

To właśnie w lipcu 2021 roku US Air Force zamierza zorganizować dogfight, czyli prawdziwą walkę powietrzną, między pilotowanym przez człowieka samolotem myśliwskim, a całkowicie autonomicznym systemem bojowym, napędzanym właśnie przez AI.

Projekt, rozpoczęty dwa lata temu przez amerykańskie Joint Artificial Intelligence Center (JAIC), jest wspomagany przez naukowców z Air Force Research Laboratory (AFRL). To nie jest jednak zwykły dron bojowy. Zespół zamierza zainstalować w fotelu pilota F-16 autonomiczny system oparty na sztucznej inteligencji. Następnie, JAIC pragnie rozwijać ten model AI, aby mógł stać się asem asów w kokpitach samolotów F-22, a nawet najbardziej zaawansowanych technologicznie amerykańskich samolotów F-35.

Najsłabszym ogniwem jest pilot

Według Steve’a Rogersa, dyrektora AFRL, „sztuczny pilot” będzie mógł szybko podejmować decyzje, przetwarzając gigantyczne ilości danych w czasie rzeczywistym. Kolejnym atutem, w przeciwieństwie do człowieka, jest to, że AI nie będą przeszkadzały fizyczne i emocjonalne doznania w trakcie pilotowania. Ponadto, podobnie jak w przypadku wszystkich aktualnych dronów bojowych, fakt pozbycia się pilota pozwala zrezygnować z kombinezonu, deski rozdzielczej, wyrzucanego fotela, drążka sterowania, itd…

Samolot z AI może być więc lżejszy, a dzięki temu mieć większy zasięg. Mogą również być przez to zwiększone parametry krytyczne lotu, które nie będą już  fizycznie możliwe do zniesienia przez ludzkiego pilota.

powyżej: Rozmowa z Johnem Shanahanem o AI w US Air Force (źródło:The Mitchell Institute)

Według AFRL autonomiczne samoloty myśliwskie powinny już teraz wypełniać misje równoważne misjom pilotowanym przez ludzi. Dla naukowców samoloty te mogą również służyć do szkoleń prowadzonych w celu dopracowania wspólnych działań dronów i pilotów. Jest to myśl przewodnia projektu o nazwie Skyborg.

The Valkyrie – jeden z prototypów programu Skyborg (fot. US Air Force)

Jednakże, według JAIC, podobnie jak w sytuacji samochodów autonomicznych, pilotowane przez ludzi samoloty myśliwskie nie znikną z dnia na dzień…

Exit mobile version