PKP Energetyka buduje powerbanki dla Pendolino. Powstanie ich nawet 300

PKP Energetyka buduje powerbanki dla Pendolino. Powstanie ich nawet 300

O tak niezwykłych wydarzeniach, jak wdrożenie innowacyjnego na skalę światową rozwiązania, które może pomóc w podniesieniu standardu usług świadczonych przez kolej, warto mówić głośno i wyraźnie. To właśnie w Polsce, w miejscowości Garbce (ok. 40 km od Wrocławia) powstał największy trakcyjny magazyn energii w Europie.

Niepozorne, blaszane zabudowania kryją w sobie najnowszą technologię, opracowaną we współpracy z Uniwersytetem Zielonogórskim. Znajdują się w nich cztery kontenery bateryjne, składające się łącznie z 4240 ogniw litowo-jonowych, przystosowanych do obsługi chwilowego, bardzo wysokiego poboru energii. Zlokalizowany w Garbcach magazyn energii ma moc 5,5 MW i użyteczną pojemność 1,2 MWh, co czyni go największym tego typu rozwiązaniem, jakie obecnie znajduje się w Europie.

Garbce fot. PKP Energetyka
fot. PKP Energetyka

Dla uzmysłowienia, o jak dużej mocy mówimy, powstały w Polsce magazyn można porównać do konstrukcji konkurencyjnej, która powstała w Japonii. Sprzęt stosowany przez Japończyków pozwala jedynie na to, by skład poruszający się danym szlakiem kolejowym mógł z niego zjechać w trybie awaryjnym. Polskie rozwiązanie pozwala na bezproblemowy przejazd danym odcinkiem nawet tak wymagającego energetycznie pociągu jak Pendolino i to wcale nie z prędkością awaryjną. Możliwy jest jednorazowy przejazd z prędkością 160 kilometrów na godzinę.

Na co dzień magazyn energii nie będzie jednak wykonywał tak ekstremalnych zadań, jak umożliwienie przejazdu w przypadku awarii zasilania sieciowego, a dbał o to, by w trakcji nie występowały spadki energii zakłócające płynny przejazd pociągów. Dzięki tego typu konstrukcjom, nawet w przypadku gorszej sytuacji energetycznej na danej podstacji trakcyjnej, ruch pociągów będzie odbywał się płynnie.

Garbce fot. PKP Energetyka
fot. PKP Energetyka

Cel? 300 magazynów w strategicznych miejscach

Zgodnie z zapewnieniami PKP Energetyka, czyli spółki zarządzającej dostawami energii elektrycznej na potrzeby trakcji kolejowej, powstanie nawet 300 tego typu konstrukcji. Będą zlokalizowane przy podstacjach trakcyjnych, a tam, gdzie to możliwe, dodatkowo uzbrojone w możliwość ładowania z odnawialnych źródeł energii (podstawą mają być farmy fotowoltaiczne).

Zgodnie z naszą misją ‘Wspierania rozwoju polskiej kolei’, realizujemy innowacyjne projekty, które podnoszą konkurencyjność tego środka transportu. Technologia magazynowania energii przynosi podwójne korzyści: stabilizuje system energetyczny (poprzez wzrost wolumenu dystrybuowanej energii bez konieczności zwiększania mocy przyłączeniowych) oraz pozwala na transformację kolei w kierunku zasilania z OZE. W ramach programu Zielona Kolej musimy zadbać o stabilność dostaw energii także kiedy jest pochmurno czy bezwietrznie. Dlatego inwestujmy w nowoczesne zasobniki energii, które uzupełniają nasz Inteligentny, Zintegrowany System Zarządzania Dystrybucją Energii dla Kolei. Polegamy na polskiej myśli technologicznej, dlatego po raz kolejny pracujemy z polską uczelnią i krajowymi dostawcami technologii.

Leszek Hołda, członek zarządu PKP Energetyka.