Panele fotowoltaiczne pojawią się na dachu jednego z tramwajów kursujących na terenie Poznania. Mają one na celu zasilenie tzw. urządzeń pomocniczych, czyli systemu sterowania, kasowników czy tablic świetlnych. Wyprodukowana energia ma być w pełni spożytkowana lub zmagazynowana i nie będzie oddawana do sieci.
Pilotażowy system fotowoltaiczny dla MPK Poznań
Fotowoltaiczny system póki co będzie wprowadzony pilotażowo na jednym z poznańskich tramwajów. Zadanie będzie realizowane przez firmy Enika i Saatz na pojeździe Siemens Combino, a montaż odbędzie się przy okazji naprawy głównej.
Działanie systemu fotowoltaicznego będzie oparte o przetwornicę DC/DC, która pozwala na przetwarzanie prądu stałego na stały, jednak o innej wartości. Dzięki temu możliwe będzie zarówno zasilanie odbiorników pomocniczych, jak i ładowanie akumulatorów pokładowych.
Fotowoltaika nie będzie napędzała tramwaju
Wyprodukowana energia elektryczna nie będzie w żaden sposób powiązana z silnikami pojazdów ani z siecią elektryczną czy trakcją ze względu na zbyt małą powierzchnię dachu, która nie pozwalałaby na wytworzenie odpowiedniego poziomu możliwego do zasilania trakcji.
„Montaż paneli nie wiąże się dla nas z jakimkolwiek dodatkowym wydatkiem, ponieważ firma odpowiedzialna za ich montaż również testuje to rozwiązanie. Testy paneli wyposażą nas też w wiedzę, którą będziemy mogli wykorzystać np. przy tworzeniu specyfikacji przetargowej przy zakupie kolejnych nowych tramwajów.”
Krzysztof Dostatni, prezes MPK Poznań
MPK Poznań oraz współpracujące firmy będą testowały nowe rozwiązanie na pierwszym tramwaju, a jeśli zastosowanie ogniw będzie miało pozytywne efekty, to przy naprawach głównych pozostałych pojazdów, będzie możliwy montaż kolejnych ogniw na następnych pojazdach MPK.
Prezes zwraca także uwagę na fakt, że montaż ogniw nie będzie możliwa na wszystkich pojazdach, ze względu na różnorodną budowę i wytrzymałość dachów.