Inżynierowie z Facebookowego Reality Labs pochwalili się niesamowitym prototypem. To rękawica VR, pozwalająca „czuć” wirtualną rzeczywistość. Prototypowa technologia pozwala poczuć teksturę wirtualnego, drewnianego klocka, nacisk ze strony wirtualnej piłki czy wibracje od uścisku cyfrowej dłoni.
Rękawica VR rodem z Ready Player One
Ludzka interakcja z wirtualną rzeczywistością jest mocno ograniczona – poprzez dostępną dziś technologię możemy słuchać wirtualnych dźwięków, dzięki goglom VR oglądać nieistniejące światy i symulacje oraz wchodzić z nimi w interakcje poprzez kontrolery. Wciąż jednak nie możemy cyfrowych przestrzeni doświadczać w pełni zmysłem dotyku, smaku czy zapachu. Nowo zaprezentowany prototyp z laboratoriów Facebooka to krok na drodze do wprowadzenia wrażen dotykowych w wirtualne światy.
Haptyczna rękawica VR wyposażona jest w setki plastikowych, małych serwomechanizmów, rozmieszczonych wszędzie wokół rękawicy. Wrażenia symulujące dotyk, nacisk czy np. chropowatość danego elementu są odtwarzane dzięki ruchom mechanizmów. Choć urządzenie na materiałach prezentuje się świetnie, to inżynierowie wciąż muszą rozwiązać problemy związane z generowaniem zbyt dużej ilości ciepła przez serwa.
Dodatkowo są one zbyt duże, kosztowne i energożerne by trafić w najbliższym czasie do komercyjnych produktów i odtwarzać realistycznie wszystkie wrażenia dotykowe. Naukowcy, by rozwiązać ten problem, spoglądają w stronę miękkiej robotyki i mikrofluidyki, coraz bardziej popularnych w konstrukcji protez i medycynie.
Rękawica VR może wiele zyskać na zastosowaniu tych technologii – przede wszystkim urządzenie byłoby lżejsze i bardziej precyzyjne. Możliwości rozwoju jest jednak znacznie więcej…
Inżynierowie z zainteresowaniem patrzą w przyszłość wirtualnej rękawicy
Rękawica VR kryje w sobie ogromny potencjał. Docelowo takie urządzenie mogło by również dostarczać wrażenia ciężaru podnoszego przedmiotu poprzez nacisk na skórę użytkownika, dzięki serwomechanizmom symulującym działanie grawitacji. Dodatkowo – wyposażenie rękawicy w technologie śledzące położenie mogłyby zapewnić komputerom precyzyjne informacje, gdzie znajduje się dłoń użytkownika w wirtualnej rzeczywistości.
Jak mówią inżynierowie – na drodze wciąż stoi mnóstwo przeszkód, wciąż brakuje odpowiednich materiałów, czujników, algorytmów, systemów i metod integracji. Ale, choć rękawica VR ma przed sobą jeszcze długą drogę, obecny prototyp zachęca do optymizmu i do dalszej wytężonej pracy.