Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych zawarły kontrakt z firmą Reliable Robotics, który obejmuje przeprowadzenie badań w zakresie automatyzowania dużych odrzutowców wielosilnikowych. Czy to oznacza, że ogromne samoloty będą z czasem zdalnie sterowane?
Autonomiczny transport coraz bliżej – dotyczy również samolotów
Rozwój w kierunku autonomicznych samochodów trwa, ale dziedzina automatycznego transportu to nie tylko pojazdy kołowe, również lotnictwo. Lider dziedziny automatycznych samolotów, czyli Reliable Robotics, podpisał w zeszłym tygodniu umowę z Siłami Powietrznymi Stanów Zjednoczonych (USAF), dzięki której rozpocznie badania w obrębie automatycznych i zdalnie sterowanych samolotów typu cargo.
Systemy tworzone przez Reliable Robotics pozwalają na uruchamianie autopilota w każdej fazie lotu, również podczas kołowania, jak i w trakcie startu czy lądowania. Proponowane rozwiązania pozwalają także na wprowadzenie najnowocześniejszych technik automatyzacji do starszych edycji samolotów, dzięki czemu nie jest konieczne produkowanie całkowicie nowych jednostek lotniczych, a jedynie zmodernizowanie starszych.
System, który pozwoli na zdalne sterowanie każdym statkiem powietrznym
Tworzony system, który dąży do uzyskania certyfikatu Federalnej Administracji Lotnictwa, oferować będzie także dostęp do precyzyjnej nawigacji oraz technologii planowania lotu. Dzięki temu możliwe będzie uzyskanie bardziej niezawodnej metody sterowania lotem oraz wydajniejsze zarządzanie maszyną, co wzmocni również bezpieczeństwo samolotu bez względu na to, czy na pokładzie będzie załoga, czy też nie.
Ten kontrakt to ogromna szansa, nie tylko dla firmy czy USAF, ale przede wszystkim dla światowego rozwoju lotnictwa. System, opracowany przez Reliable Robotics, pozwala na zdalną obsługę samolotu o dowolnym typie i uczynienie transport tańszym i bezpieczniejszym. Certyfikowany system autonomicznego lotu może pozwolić na zwiększenie szybkości transportu, również w zakresie przemysłu obronnego.
„Naszą wizją jest zapewnienie możliwości zdalnego pilotowania szerokiej gamy samolotów. Ta umowa wzmacnia naszą koncentrację na automatyzacji dużych, wielosilnikowych samolotów odrzutowych, co jest ważnym krokiem w naszym planie rozwoju.”
dr David O’Brien, generał dywizji (w stanie spoczynku) i starszy wiceprezes ds. rozwiązań rządowych w firmie Reliable Robotics