Dron monitorujący (Źródło: sciencedirect)
Dron monitorujący (Źródło: sciencedirect)

Drony ze sztuczną inteligencją zwiększą bezpieczeństwo portów

Skonstruowane przez naukowców z uniwersytetu w Seoulu drony mają na celu zmniejszenie obciążenia ludzi sprzętu związanegi z konserwacją starzejącej się infrastruktury portowej. Sztuczna inteligencja wykrywa i analizuje zużyte hamulce portowe.

Drony na straży bezpieczeństwa

Drony to urządzenia doskonale spisujące w dbaniu o porządek i bezpieczeństwo. Taki sprzęt idealnie nadaje się do zwalczania szkodników, analizowania zanieczyszczenia chemicznego, sprzątania czy walki z przestępczością. Jeśli dodatkowo jest wspierany przez sztuczną inteligencję zdolną do niesamowitych wyczynów – jesteśmy w stanie zająć się wieloma problemami przy jednoczesnym zaoszczędzeniu czasu i środków. Tego typu rozwiązanie proponują naukowcy z Hanbat National University, Seulskiego SISTECHu oraz Koreańskiego Instytutu Inżynierii Lądowej i Technologii Budowlanych.

Drony wykorzystujące uczenie maszynowe to duży krok w automatyzacji konserwacji portów. Dzięki tego typu systemom możliwe będzie monitorowanie stanu hamulców portowych.

Okresowa ocena konstrukcji portowych, w tym ścian zewnętrznych i konstrukcji cumowniczych z odbojnicami, ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia ich bezpieczeństwa. Zgodnie z rewizją „Specjalnej ustawy o bezpieczeństwie i konserwacji obiektów” w Korei z 2018 r. uszkodzenia i brak błotników należy sprawdzić i ocenić w sekcji oceny sprawności użytkowej. Jednak większość błotników jest niedostępna z poziomu lądu, a inspektorzy wykorzystują pływające łodzie do inspekcji.

Zespół projektowy pracujący nad systemem automatyzacji inspekcji

Problem utrudnionej inspekcji naukowcy chcą rozwiązać poprzez drony wyposażone w kamery oraz sztuczną inteligencję analizującą zarejestrowane obrazy.

Dron monitorujący (Źródło: sciencedirect)
Dron monitorujący (Źródło: sciencedirect)

System pomoże rozwiązać problem starzejących się portów

Liczba obiektów portowych w Korei cały czas rośnie, a ich żywotność wynosi około 30 lat, po którym konieczna jest wymiana infrastruktury. Połączenie bezzałogowych dronów z nowatorskim komputerowym systemem wizyjnym wykorzystującym gęsto połączony format enkodera-dekodera, inspirowany ludzkim okiem, pomoże służbom portowym w szybkiej i sprawnej inspekcji nabrzeży.

System umożliwi nam ilościowe wykrywanie uszkodzeń, takich jak brakujące sekcje lub pęknięcia, tylko na podstawie zdjęć UAV. Ta kombinacja technologii UAV-AI automatycznie oceni przydatność błotników w przyszłości, zapewniając bezpieczeństwo inspektorów i zmniejszając koszt czasu w terenie.

dr Min Jiyoung, kierownik projektu

Z kulisami budowy systemu i tego, jak wypadły testy portowe, można zapoznać się w artykule naukowym opublikowanym przez zespół.