Samolot z syntetyczną skórą rekina zaoszczędzi 400 ton paliwa rocznie

Samolot wyposażony w AeroShark (Źródło:lufthansa-technik.com)

Samolot wyposażony w AeroShark (Źródło:lufthansa-technik.com)

Lufthansa Technik po serii testów uzyskała pozwolenie od Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego na pokrywanie Boeingów innowacyjną żebrowaną folią, znacząco zmniejszającą opór powietrza i pozwalającą zaoszczędzić nawet 400 ton paliwa lotniczego rocznie.

Niekończące się usprawnienia w lotnictwie

Gdy latające samochody niezdarnie podrywają się do lotu, branża lotnicza pędzi coraz szybciej i dalej w stronę bardziej efektywnych i ekologicznych rozwiązań. Okazuje się jednak, że nadal bardzo skuteczne rozwiązania możemy podpatrzeć… w przyrodzie. Tym razem bionika pomogła naukowcom z Lufthansa Technik przenieść właściwości rekiniej skóry prosto w przestworza.

Samolot pokryty żebrowaną folią AeroShark jest w stanie zaoszczędzić nawet 400 ton paliwa lotnicze rocznie, i ograniczyć emisję CO2 o 1200 ton rocznie. Lufthansa pochwaliła się nową technologią już w zeszłym roku, ale pierwszy samolot pokryty tym materiałem wzniósł się w przestworza dopiero kilka miesięcy temu. Po serii testów Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego wydała zgodę na pokrycie folią każdego Boeinga 777-300ER i 777F.

Samolot obklejany AeroShark (Źródło:lufthansa-technik.com)

Podwodna inspiracja – kolejny krok do zrównoważonego rozwoju

Projekt AeroShark czerpie swoją inspirację ze skóry rekina, której wyjątkowe, opływowe właściwości znalazły zastosowanie w optymalizacji aerodynamiki samolotów. Materiał zbudowany jest z żeber, które mierzą 50 mikrometrów każde, a dzięki osadzeniu w specjalnej folii, możliwy jest prosty montaż na elementach kadłuba i skrzydłach.

Według CEO Lufthasa Technik, pomyślne przejście testów i aplikacja AeroShark w Boeingach 777 to jedynie kolejny krok w dalszym rozwoju projektu.

Możemy teraz wspierać naszych klientów w uczynieniu całych flot bardziej przyjaznych dla klimatu. Ponadto zamierzamy rozwijać tę technologię, by zastosować ją w kolejnych typach samolotów. Jesteśmy jedyną firmą MRO na świecie, która oferuje takie rozwiązania zmniejszające zużycie paliwa i emisję CO2 dla samolotów komercyjnych. Jesteśmy z tego naturalnie bardzo dumni.

Soeren Stark, CEO Lufthansa Technik

Docelowo każdy samolot Lufthansa Cargo i Swiss International Air Lines ma zostać wyposażony w folię AeroShark.

Exit mobile version