Inteligentny sensor Sony IMX500 zostanie przetestowany na ulicach Rzymu. Cel: bezpieczeństwo i komfort mieszkańców smart city

Inteligentny sensor Sony IMX500 zostanie przetestowany na ulicach Rzymu. Cel: bezpieczeństwo i komfort mieszkańców smart city

Od kiedy poznaliśmy pierwsze informacje dotyczące sensora Sony IMX500 doskonale zdawaliśmy sobie sprawę, że może okazać się naprawdę pomocnym narzędziem. Przyszła pora, by jego możliwości wykorzystać do poprawy bezpieczeństwa i komfortu mieszkańców Rzymu. Projekt, w którym sensor gra pierwsze skrzypce startuje już za kilka dni.

Sony IMX500 – liczą się dane

Choć sensor Sony IMX500, podobnie jak wszystkie tego typu rozwiązania, służy rejestracji obrazu, różni się od nich znacząco. Nie produkuje zdjęć czy nagrań wideo. Dzięki przetwarzaniu danych na krawędzi sieci efektem jego działania jest gotowy zbiór informacji, który w danym momencie chcemy otrzymać.

Sony IMX500 przydatny jest wszędzie tam, gdzie ochrona danych osobowych i wizerunku osób to sprawa kluczowa, a cele jego wykorzystania wymagają jedynie suchych danych, zarejestrowanych i przeanalizowanych dzięki AI.

Sony IMX500 fot. Sony
Sony IMX500 fot. Sony

To jednak rozwiązania teoretyczne, które właśnie wchodzą w życie i to całkiem niedaleko od polskich granic – w Rzymie. Dzięki sensorom Sony IMX500 i prowadzonemu pilotażowi, ulice tego miasta mogą stać się zdecydowanie bardziej bezpiecznym miejscem.

Po pierwsze – ograniczenie emisji spalin

W programie pilotażowym, pierwszym zadaniem powierzonym sensorom Sony IMX500 będzie analiza zajętości miejsc parkingowych. Jak wynika z przeprowadzonych badań, krążący po okolicy kierowcy, którzy szukają miejsca parkingowego, przyczyniają się do sporego wzrostu emisji spalin, a także większych korków. Dzięki danym zbieranym przez Sony IMX500, zarządzający strefą parkowania system będzie dokładnie wiedział, ile wolnych miejsc parkingowych pozostaje do dyspozycji kierowców, a także w których konkretnie miejscach się znajdują.

Sony IMX500 fot. Sony
Sony IMX500 fot. Sony

Informacja ta wyświetlona zostanie w aplikacji mobilnej na smartfonach kierowców, dzięki czemu ci od razu pojadą zaparkować w wolnym miejscu, bez niepotrzebnego generowania szkodliwych emisji i wzrostu natężenia ruchu.

Po drugie – płynne zarządzanie transportem publicznym

Sony IMX500, dzięki analizie danych z wykorzystaniem AI, doskonale wie, ile osób czeka na autobus na danym przystanku, ile z niego wsiada a ile wysiada. Oznacza to, że rejestrowane w ten sposób dane, które trafią następnie do dyspozytora komunikacji publicznej, mogą przyczynić się do szybkiej optymalizacji transportu zbiorowego w mieście. Dzięki aktualnym danym dotyczącym obłożenia pojazdów i wykorzystania przystanków będzie można tak zaplanować działanie komunikacji, by uniknąć pustych przejazdów a w momencie największego zapotrzebowania odpowiednio wzmocnić najbardziej zatłoczone linie i przystanki.

Sony IMX500 fot. Sony
Sony IMX500 fot. Sony

Po trzecie – bezpieczeństwo pieszych

W Zimnej Wódce do zwiększenia bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych postanowiono wykorzystać proste, konwencjonalne rozwiązania, które odpowiednio wdrożone i zaprojektowane istotnie mogą przynieść upragniony rezultat. W Rzymie natomiast sięgnięto po rozwiązania inteligentne, na czele z Sony IMX500. Sensory umieszczone w pobliżu skrzyżowań, na których dochodzi do największej ilości wypadków z udziałem pieszych, będą mogły tak sterować pracą sygnalizacji świetlnej, by w porę ostrzec kierowców przed możliwym wtargnięciem, często ze skutkiem śmiertelnym.

Sony IMX500 fot. Sony
Sony IMX500 fot. Sony

Aspekt techniczny

Techniczne aspekty zastosowanych rozwiązań wyjaśnia firma Sony:

Wybrane sygnalizatory uliczne w centrum Rzymu zostały wyposażone w inteligentne nakładki typu Genius. W fazie przygotowawczej przeprowadzono uczenie sieci neuronowej, tak aby rozpoznawała ona wolne miejsca parkingowe oraz zliczała osoby na przystanku autobusowym, wsiadających/wysiadających pasażerów i pieszych czekających na przejście lub przechodzących przez ulicę.

Każda inteligentna nakładka Genius składa się z dwóch czujników rejestrujących obraz najbliższych ulic i miejsc parkingowych. Czujniki te przesyłają w czasie rzeczywistym dane generowane przez sieć neuronową: informacje o dokładnej lokalizacji wolnych miejsc, obecności pieszych oraz liczbie osób na przystanku.

Pilotaż prowadzony w Rzymie to kolejny, duży krok w kierunku wdrożenia idei miast przyszłości. Dla poprawy komfortu życia w mieście i bezpieczeństwa mieszkańców, mocno wierzymy w jego powodzenie.