Stacje wymiany akumulatorów w EV już działają. Czy mają sens?

Stacja wymiany akumulatorów NIOPower (źródło: NIO)

Stacja wymiany akumulatorów NIOPower (źródło: NIO)

Producent pojazdów elektrycznych NIO otworzył właśnie pierwszą stację wymiany akumulatorów na terenie Europy. Taki sposób ma pozwolić na uniknięcie długiego ładowania baterii w pojazdach elektrycznych.

Czy rozwiązaniem na długie ładowanie mogą być stacje wymiany?

Na ulicach Europy, w tym również Polski, pojawia się coraz więcej elektrycznych pojazdów, a sama Unia Europejska chciałaby, żeby do 2030 roku na drogach pojawiło się ich 30 milionów. Ponadto ma w planach do 2035 roku wdrożyć zakaz sprzedaży samochodów z silnikami diesla oraz benzynowymi.

Teraz jednak osoby, które stają przed decyzją o zakupie elektrycznego pojazdu, obawiają się straty czasu na długie ładowanie akumulatorów samochodów EV.

Na horyzoncie pojawił się jednak pomysł, a jego autorem jest chiński producent elektryków NIO. Sposobem, który mógłby rozwiązać długotrwałe ładowanie, jest wymiana akumulatora z rozładowanego na w pełni naładowany. Pierwsza stacja, która to umożliwia, pojawiła się już na terenie Danii i znana jest pod nazwą „Power Swap Station”.

Stacja wymiany akumulatorów NIOPower (źródło: NIO)

Jak wygląda proces wymiany akumulatora na duńskiej stacji?

Realizacja wymiany baterii w pojeździe EV jest w pełni autonomiczna i trwa około pięciu minut. Maszyny podnoszą pojazd, odkręcają i usuwają rozładowany akumulator, a następnie zastępują go w pełni naładowanym, co dla kierowcy oznacza natychmiastowe uzyskanie zasięgu wydłużonego o 500 kilometrów.

Stacja natomiast zajmuje się powolnym ładowaniem akumulatora. Dlaczego powolnym? Jak wynika z informacji udzielonych przez NIO, wolniejszy proces napełniania baterii pozwala na spowolnienie ich zużycia i degradacji, dzięki czemu będą mogły być dłużej użytkowane. Jaka jest wada stacji? Póki co wymiana ma dotyczyć wyłącznie pojazdów NIO.

Producent też informuje o tym, że stacje wymiany baterii EV nie są nowe, gdyż na terenie Chin działa ich już ponad tysiąc, natomiast w Europie planowane jest zlokalizowanie ponad 100. Koncepcja pojawiła się również w Kalifornii, jednak autorska firma ogłosiła bankructwo, miało to miejsce przed 10 laty, kiedy samochody EV nie były jeszcze aż tak rozpowszechnione.

Jeśli faktycznie rozważasz przejście z samochodu z silnikiem spalinowym (ICE) na samochód elektryczny i wcale nie podoba ci się pomysł ładowania, to może to mieć sens w przypadku wymiany akumulatora na tego rodzaju kierowców.

Morten Haagensen Elmose z Duńskiego Stowarzyszenia Pojazdów Elektrycznych
Exit mobile version