Ładowanie samochodu elektrycznego
Ładowanie samochodu elektrycznego, źródło: Pixabay

Jest sposób na zwiększenie żywotności i mocy akumulatorów w pojazdach EV

Amerykańskim naukowcom udało się opracować nowy rodzaj powłoki polimerowej HOS-PFM. Ma ona wydłużyć żywotność akumulatorów litowo-jonowych dla pojazdów elektrycznych.

Czy możliwy jest wzrost żywotności akumulatorów z 10 do 15 lat?

Badacze z Lawrence Berkeley National Laboratory zdołali stworzyć nową powłokę polimerową, dzięki której pojazdy elektryczne mogą otrzymać bardziej żywotne i mocniejsze akumulatory litowo-jonowe. To spory przełom, szczególnie, że produkcja baterii z powłoką HOS-PFM ma być tańsza i łatwiejsza w procesie produkcyjnym.

Dzięki powłoce możliwe jest przewodzenie w jednym czasie elektronów i jonów, co powoduje, że akumulator jest bardziej stabilny, ma wyższą żywotność, a jego ładowanie jest szybkie. Powłoka HOS-PFM mogłaby również stanowić rodzaj kleju w bateriach, dzięki czemu ich działanie mogłoby wydłużyć się z około 10 do około 15 lat.

Jest sposób na zwiększenie żywotności i mocy akumulatorów w pojazdach EV
(źródło: Berkley Lab)

Powłoka sposobem na tworzenie bardziej wydajnych i tańszych akumulatorów

Testy realizowane przez naukowców objęły ulokowanie nowej powłoki na powierzchni elektrod aluminiowych i krzemowych, a następnie sprawdzenie ich działania w bateriach litowo-jonowych. Wybór takich materiałów, jak krzem i aluminium, nie był przypadkowy. Takie materiały sporo obiecują, jeśli chodzi o nadchodzący rozwój akumulatorów litowo-jonowych przez wzgląd na ich lekkość oraz wysoką zdolność do magazynowania energii.

Badania powłoki HOS-PFM (źródło: Berkley Lab)
Badania powłoki HOS-PFM (źródło: Berkley Lab)

Przeprowadzone badania wykazały, że dzięki powłoce ograniczono proces degradacji elektrod w czasie trwania kolejnych cykli akumulatorów. Taka konfiguracja pozwoliła na utrzymanie wysokiej wydajności testowanych baterii przez 300 cykli, co jest wręcz imponującym wynikiem.

Jak twierdzi Gao Liu, starszy naukowiec Berkeley Lab, użycie powłoki HOS-PFM w akumulatorach daje możliwość zastosowania elektrod o 80% zawartości krzemu, co może zwiększyć gęstość energii o minimum 30%. Zastosowanie krzemu może także wpłynąć na powstawanie tańszych akumulatorów dla pojazdów EV, a co za tym idzie, większej dostępności tego typu pojazdów.