Microsoft zainwestował tonę gotówki w firmę OpenAI, która stoi m.in. za rewolucyjnym ChatGPT czy DALL-E. Jak się jednak okazuje, to nie koniec świetnych narzędzi, jakie może zaoferować. Najnowsze rozwiązanie ma usprawnić branżę medyczną – sztuczna inteligencja w DAX Express sporządzi raport z wizyty w okamgnieniu, wypełniając dokumentację medyczną.
Sztuczna inteligencja zamieni to, co mówi lekarz w tekst
Technologia pomaga w wielu dziedzinach życia – m.in. w medycynie. Wszystko wskazuje na to, że jest to kolejna sfera, do której trafi także sztuczna inteligencja i naprawdę może w niej namieszać – oczywiście w pozytywnym znaczeniu tego słowa. DAX (Dragon Ambient eXperience) Express to najnowsze narzędzie Microsoftu bazujące na rozwiązaniach OpenAI, stworzone, aby pomagało zarówno lekarzom, jak i pacjentom podczas wizyt lekarskich.
Opiera się oczywiście na modelu językowym firmy GPT-4, a jego głównym (w sumie jedynym) zadaniem jest tworzenie dokumentacji medycznej. Co to dokładnie oznacza? Lekarz podczas wizyty musi wszystko „wklepywać” do systemu, co oczywiście zawsze zajmuje czas. Tyczy się to zarówno „klasycznych” wizyt na miejscu, jak i tych realizowanych zdalnie – czy to przez telefon, czy komunikator. Nieodzowną częścią pracy lekarza i pielęgniarek jest też prowadzenie dokumentacji, a właśnie w tym sztuczna inteligencja będzie pomagać.
DAX Express to tak naprawdę druga wersja, jego bezpośredniego poprzednika o nazwie DAX. Wcześniejsze rozwiązanie miało podobne założenia, jednak jego największym problemem była szybkość działania rozwiązania, ponieważ też tworzyło notatki, ale znacznie wolniej – nawet do czterech godzin. A tyle pacjent przecież nie może czekać – kolejki w przychodniach nierzadko są naprawdę długie. Nowa wersja z dopiskiem Express ma rozpracowywać dokumentację w ciągu kilku sekund.
Nie tylko szybkość, ale i więcej wizyt na dzień
Takie narzędzie ma wiele zalet. Przede wszystkim, może usprawnić całą wizytę, bo wszelkie notatki będą realizowane przez sztuczną inteligencję, a nie samego lekarza. Zwiększy to zatem liczbę pacjentów, którą będzie można obsłużyć w krótszym czasie – im szybciej załatwiona jest dokumentacja, tym szybciej można zająć się kolejną osobą. Według Microsoftu, klinika korzystająca z systemu wspartego sztuczną inteligencją może zwiększyć liczbę wizyt w przychodni średnio o pięć na jeden dzień.
Dobrze widzieć, że sztuczna inteligencja i myśl technologiczna wspiera medycynę – końcem ubiegłego roku dowiedzieliśmy się także o nowej funkcji Google Lens, która ma pomóc odczytać pismo lekarza. Nierzadko są to wręcz bazgroły, które ciężko jest przeczytać, co również może mieć złe skutki – przykładowo przedawkowanie leku.
Czy OpenAI DEX Express trafi do polskich lekarzy? Nie wiadomo, ale nie możemy tego wykluczyć.