Badacze z Politechniki Krakowskiej przystosowali przemysłowy silnik spalinowy marki Scania, aby mógł być zasilany wodorem. Wynalazek może w przyszłości stać się podstawą transformacji w transporcie, który byłby ekologiczny i bardziej dostępny na całym świecie.
Zastosowanie wodoru w transporcie
Transformacja energetyczna i wdrażanie nowych, bardziej ekologicznych technologii do transportu są niezwykle istotne. Na rynku pojawiają się różnego rodzaju propozycje, których zadaniem jest zredukowanie wpływu zanieczyszczeń na środowisko naturalne. Wśród nich można wspomnieć m.in. o zastosowaniu silników elektrycznych w pojazdach, a od pewnego czasu trwają także prace nad rozpowszechnieniem zastosowania wodoru.
Na terenie Polski, w Warszawie oraz w Rybniku, otwarto już pierwsze ogólnodostępne stacje tankowania wodoru, a w niektórych miastach naszego kraju po ulicach przemieszczają się miejskie autobusy wodorowe NesoBus.
Wyjątkową cechą paliwa w postaci wodoru jest możliwość jego produkcji w dowolnej lokalizacji na całym świecie, gdzie tylko mamy dostęp do energii elektrycznej i wody. Jeśli więc produkcja prądu będzie realizowana przy użyciu źródeł odnawialnych, wykorzystanie wodoru ma szanse stać się w pełni ekologiczne.
Zmodyfikowany silnik spalinowy z Krakowa
Naukowcy z Politechniki Krakowskiej zaprezentowali pięciotłokowy silnik spalinowy marki Scania, który po wprowadzeniu odpowiednich modyfikacji może być zasilany wodorem. Zmiany w starym silniku z zapłonem samoczynnym dotyczyły zarówno nowego systemu spalania z tłokami, jak i systemu doprowadzania paliwa. Krakowscy badacze podczas procesu tworzenia skorzystali m.in. z technologii drukowania 3D. W murach uczelni opracowano również oprogramowanie do silnika.
Istotną cechą takiego rozwiązania jest emisja wyłącznie wody w postaci pary zamiast szkodliwych związków pochodzących z procesu spalania paliwa. Zasilanie wodorem może znaleźć zastosowanie w każdej z dziedzin transportu, od tradycyjnych pojazdów kołowych, przez szynowe i morskie, aż po budowlane. Nowa propozycja badaczy z Krakowa początkowo mogłaby być dedykowana do większych pojazdów osobowych.
Politechnika Krakowska od lat angażuje się w odnajdowanie metod transformacji energetycznej. W katedrze opracowano m.in. jednocylindrowy silnik wyposażony w innowacyjny system bezpośredniego wtrysku wodoru do wnętrza komory spalania.