W pełni elektryczny samolot już po locie testowym

W pełni elektryczny samolot już po locie testowym

Samoloty zużywają ogromne ilości paliwa, emitując tym samym zanieczyszczenia powietrza na wielką skalę. Ślad węglowy pozostawiany przez lotnictwo jest problemem, którego nie bagatelizuje firma Eviation. Jej w pełni ekologiczny samolot odbył swój pierwszy lot 28 września 2022 roku.

Krok ku zrównoważonemu lotnictwu

Lot testowy wystartował z lotniska w stanie Waszyngton o godzinie 7:10, dn. 28.09.2022 r. Samolot z sukcesem wylądował już o 7:18. Głównym celem lotu było zebranie do analizy danych, które pomogą ulepszyć konstrukcję. Samolot wykonał dwa okręgi na niebie i z sukcesem wylądował osiem minut po starcie. 

Obecna konstrukcja i możliwości maszyny pozwoliły wzbić się na wysokość 3500 stóp z 9 pasażerami na pokładzie.

Samoloty Alice czekają na certyfikat Federalnej Administracji Lotnictwa ze zgodą na przewożenie pasażerów. Docelowo producent ukierunkowuje swoje działania na stworzenie lotów na odległości od 150 do 250 mil.

Warto zaznaczyć, że Eviaton nie jest jedyną firmą, angażującą się w zrównoważenie lotnictwa. Wśród nich są nawet giganci, tacy jak Airbus i CFM International, którzy w kolaboracji stworzyli ekologiczny silnik dla samolotów pasażerskich.

W pełni elektryczny samolot już po locie testowym

Eviaton Alice- producent ekologicznych samolotów

Docelowo maszyny Alice mają być dostępne w konfiguracjach, takich jak:

  • 9-osobowy samolot podmiejski,
  • 6-osobowy samolot o wysokim standardzie,
  • cargo.

Ograniczeniem opóźniającym powstanie w pełni użytkowych, ekologicznych samolotów, jest brak zielonej alternatywy do paliw lotniczych oraz waga akumulatorów.

Mimo że producenci poszukują zrównoważonych źródeł energii dla lotnictwa, prace te nie zakończyły się jeszcze sukcesem. Próby stworzenia paliwa z kukurydzy lub alg nie przynoszą wystarczających efektów, a akumulatory, które mogłyby zasilać samoloty energią odnawialną, obciążają samolot i nie utrzymują wystarczającej ilości ładunku do zasilenia długich lotów.

Producent przypuszcza, że technologia akumulatorów rozwinie się dostatecznie do 2027 r. i wtedy produkcja w pełni ekologicznych samolotów będzie mogła odbywać się na skalę komercyjną.