Adobe Substance 3D Sampler (źródło: Adobe Substance 3D)
Adobe Substance 3D Sampler (źródło: Adobe Substance 3D)

Adobe Substance 3D – sztuczna inteligencja tworzy tła na podstawie opisów tekstowych

Świat grafiki 3D właśnie stał się o wiele ciekawszy, dzięki najnowszym osiągnięciom Adobe w dziedzinie sztucznej inteligencji (AI). Czas zapomnieć o nudnych i czasochłonnych zadaniach — teraz możemy tworzyć niesamowite projekty szybciej i łatwiej, a wszystko to dzięki mocy słów.

Sztuczna inteligencja jako asystent projektowy

Na konferencji dla twórców gier Adobe pokazało dwa nowe narzędzia do swojego programu Substance 3D. Teraz, dzięki nim, osoby tworzące grafikę 3D mogą szybko zrealizować nowe projekty. Wystarczy podać opis słowny danego elementu. To ważny moment, bo pokazuje, że sztuczna inteligencja może nie tylko tworzyć od zera całe obiekty 3D, ale też pomagać w lepszym i szybszym opracowaniu tych już gotowych.

Pierwsze narzędzie, Text to Texture w Substance 3D Sampler, umożliwia generowanie fotorealistycznych lub stylizowanych tekstur z opisów tekstowych. Masz pomysł na teksturę, powiedzmy, łuski smoka czy wzór na materiale? Nie musisz już szukać inspiracji ani materiałów referencyjnych. Wystarczy, że ubierzesz w słowa to, co masz na myśli, a Adobe zrobi resztę. Funkcja jest obsługiwana przez Adobe Firefly. Aby zrobić różne wersje tekstury, nie trzeba opuszczać programu — wystarczy edytować tylko opis.

Tworzone obrazy są kwadratowe i można je układać obok siebie. Mają też dobrze dobrane perspektywy, dzięki czemu można łatwo dodawać nowe fragmenty bez przerywania procesu generowania materiału. Dzięki funkcji Image to Material, która korzysta z uczenia maszynowego, program analizuje stworzoną treść. Następnie tworzy mapy – normalną, wysokości i chropowatości – które sprawiają, że tekstura wygląda jak prawdziwy, trójwymiarowy materiał. Można go używać od razu, a efekt końcowy jest bardzo realistyczny lub stylizowany, zależnie od potrzeb.

Drugie narzędzie, Generative Background dla Substance 3D Stager, pozwala projektantom na tworzenie obrazów tła dla obiektów komponowanych w scenach 3D, również z wykorzystaniem opisów tekstowych. Wyobraź sobie, że potrzebujesz tła przedstawiającego górzysty krajobraz o zachodzie słońca. Wpisujesz to, co chcesz, i voilà — sztuczna inteligencja tworzy obraz, który wygląda, jakbyś właśnie go wyjął z wyobraźni.

Po wybraniu tego idealnego, oparta na uczeniu maszynowym funkcja Match Image oprogramowania Stager, sprawia, że modele 3D idealnie komponują się z wygenerowanymi tłami. Dzięki temu oświetlenie i perspektywa są zawsze w pełnej harmonii.

Dostępność i trening

Te dwie funkcje można znaleźć w wersjach beta programów Sampler 3D Substance 4.4 i Stager 3.0. Sébastien Deguy, który odpowiada za dział 3D i metaverse w Adobe, mówi, że będą one darmowe tak długo, dopóki są w fazie testów. Do ich nauczenia użyto materiałów należących do firmy, w tym tych stworzonych przez nią i tych, na które ma licencję.

Niezależnie od tego, czy jesteśmy doświadczonymi projektantami, czy dopiero zaczynamy swoją przygodę z grafiką, te narzędzia mają moc zmienić sposób, w jaki pracujemy, uczymy się i tworzymy. Gotowi spróbować swoich sił w tworzeniu z AI?