Naukowcy sprawdzili, czy sztuczna inteligencja może pomóc pacjentom chorującym na nowotwór i marskość wątroby. ChatGPT wykazał się sporą wiedzą, ale z pewnością niespecjalistyczną.
Czy ChatGPT może wspierać osoby chore?
Sztuczna inteligencja (AI) to najgorętszy temat tego roku, choć w rzeczywistości znana i stosowana jest od wielu lat. Jednak teraz, gdy na horyzoncie pojawił się zaawansowany model i bot językowy w postaci ChatGPT, popularność technologii znacząco wzrosła.
Naukowcom udało się wykazać, ze AI będzie również przydatna dla pacjentów, którzy borykają się z marskością lub nowotworem wątroby, poprzez przekazywanie im podstawowej wiedzy z zakresu dostępnych metod leczenia czy stylu życia, jaki powinni wdrożyć. Odkrycia te zostały zebrane w „Clinical and Molecular Hepatology”.
Osoba chorująca oraz opiekuni czy rodzina czują potrzebę poznawania większej liczby informacji na temat rozwoju choroby oraz skutecznych form jej leczenia i hamowania, jednak często wiadomości dostępne w literaturze czy w Internecie bywają długie oraz trudne do zrozumienia. Narzędzia AI, w tym ChatGPT, pozwalają jednak udzielać często bardziej jasnych i uproszczonych informacji, a co najważniejsze, w podobnym do człowieka stylu.
ChatGPT udowodnił, że jest w stanie zapewnić profesjonalne, a jednocześnie bardzo zrozumiałe odpowiedzi.
Yee Hui Yeo, lekarz medycyny, pierwszy autor badania i pracownik kliniczny w Karsh Division of Gastroenterology and Hepatology w Cedars-Sinai
Jak wyglądało badanie bota AI i jakie wyniki uzyskali uczeni?
W ramach badania naukowcy postanowili skierować 164 pytania do bota sztucznej inteligencji. Wszystkie dotyczyły tematyki nowotworu i marskości wątroby, i podzielili je na pięć kategorii: wiedza, diagnoza, leczenie, styl życia oraz medycyna prewencyjna. Każde z pytań zostało zadane dwukrotnie, a uzyskane odpowiedzi trafiły do dwojga specjalistów, którzy na co dzień zajmują się transplantacją wątroby.
Okazało się, że ChatGPT udzielił poprawnych informacji w 77% monitów, uzyskując wysoki poziom dokładności w 91 pytaniach. Specjaliści natomiast ocenili, że 75% odpowiedzi wygenerowanych przez bota zawierało wyczerpujące lub poprawne odpowiedzi, jednak nie były one wystarczające.
Choć bot udzielił informacji na temat praktycznych porad i spora część wiedzy jest właściwa, to wyniki są dość jasne. Sztuczna inteligencja jest przydatna, ale nie jest w stanie na ten moment zastąpić rzetelnych konsultacji ze specjalistami.