Udane tankowanie drona DT25 (Źródło: Airbus)
Udane tankowanie drona DT25 (Źródło: Airbus)

Airbus ogłasza zakończenie testów tankowania w powietrzu!

Firma Airbus Defence and Space ogłosiła, iż w dniu 22 listopada br. zakończyła testy autonomicznego tankowania w powietrzu (AAR), dotyczącego bezzałogowych statków powietrznych. To pierwsze w historii testy oparte o sterowanie wieloma dronami. Do działań wykorzystano też sztuczną inteligencję.

Autonomiczne tankowanie w powietrzu

Airbus Defence and Space oraz Airbus UpNext kończą testy autonomicznego tankowania w powietrzu, które rozpoczęły się już w marcu br. Podstawą prowadzonych badań były drony UAV DT-25 oraz samolot A310 Multi Role Tanker Transport (MRTT), który został odpowiednio zmodyfikowany.

Sprawdzana technologia AAR została oznaczona jako Auto’Mate i jest pierwszą, jaka pozwoliła na przetestowanie autonomicznego tankowania w powietrzu poprzez zastosowanie samolotu Airbus A330 MRTT. Opracowane i zrealizowane testy są jednym z pierwszych kroków do osiągnięcia autonomicznego lotu dronów oraz tankowania w powietrzu.

Technologia ta ma być kolejnym przełomem do zastosowania w czasie bezzałogowych operacji w przyszłości. Jej działanie opiera się o wysokiej jakości łączność, automatyczne sterowanie oraz system nawigacji zbudowany z kamer, pozycjonowania satelitarnego, czujników LiDAR oraz sztuczną inteligencję.

Autonomiczne tankowanie bezzałogowych statków powietrznych podczas lotu (źródło: Airbus)
Autonomiczne tankowanie bezzałogowych statków powietrznych podczas lotu (źródło: Airbus)

Listopadowe testy Airbusa w tankowaniu

Realizowane w marcu badania obejmowały cztery bezzałogowe drony i stały się prawdziwym kamieniem milowym dla procesu tankowania w locie. W listopadzie natomiast udało się tankowanie pięciu bezzałogowych obiektów autonomicznych. Wykorzystana technologia została oparta o nawigację względną, korzystającą ze sztucznej inteligencji.

Automatyczne „dopełnianie” paliwa, badane przez Airbusa, nie wymaga interwencji człowieka. Maszyna w postaci tankowca jest w stanie przejąć kontrolę nad lotem autonomicznego statku powietrznego, samodzielnie go kontrolować oraz „zaprowadzić” we właściwe do zatankowania miejsce, aby za pomocą sondy napełnić statek.

Dotychczas tankowanie w locie było możliwe tylko za pomocą procesu, wymagającego ogromnego doświadczenia i ludzkiej precyzji, a także zdolności do koordynacji załóg tankowca oraz pilota statku powietrznego. Zautomatyzowanie tych działań może wpłynąć na wzrost bezpieczeństwa, wydajności i niezawodności.