Pacjentka testująca aplikację VR (źródło: pw.edu.pl)
Pacjentka testująca aplikację VR (źródło: pw.edu.pl)

Naukowcy z Politechniki Warszawskiej wykorzystują VR w leczeniu pacjentów po udarze mózgu

W dzisiejszym świecie technologia wkracza w niemal każdą dziedzinę życia, oferując nowatorskie rozwiązania dla wielu problemów. Jednym z takich przełomowych odkryć jest zastosowanie wirtualnej rzeczywistości w procesie rehabilitacji pacjentów po udarze mózgu. Zespół naukowców z Wydziału Mechatroniki Politechniki Warszawskiej opracował aplikacje VR, które mogą znacząco wspierać, a nawet częściowo zastąpić, tradycyjne metody rehabilitacji.

Tradycyjna rehabilitacja vs innowacyjne metody

Rehabilitacja po udarze, szczególnie u pacjentów z syndromem pomijania stronnego (jednostronne zaniedbywanie ruchomości ręki lub nogi) i niedowładem kończyny górnej, jest procesem długim i wymagającym. Tradycyjne metody polegają głównie na intensywnych ćwiczeniach z fizjoterapeutą, co często może być męczące, a nawet demotywujące dla chorego. Wirtualna rzeczywistość, dzięki swojej interaktywności i angażującemu środowisku, oferuje ciekawą alternatywę, która może przyciągnąć uwagę i zwiększyć motywację do ćwiczeń.

Wydział Mechatroniki PW stworzył trzy specjalistyczne aplikacje VR. Pierwsza z nich dedykowana jest pacjentom z syndromem zaniedbywania stronnego, gdzie zadaniem jest przenoszenie wirtualnych obiektów, takich jak jabłko, z jednej strony przestrzeni na drugą.

Druga aplikacja skupia się na pacjentach z niedowładami dłoni, gdzie za pomocą jej gestów ustawia się pionki na szachownicy wirtualnej gry. Trzecia aplikacja została zaprojektowana z myślą o osobach z niedowładami, gdzie pacjent wykonuje określone gesty kończyną, które są identyczne jak w tradycyjnej rehabilitacji.

Korzyści z zastosowania VR

Wykorzystanie VR w rehabilitacji oferuje szereg korzyści. Po pierwsze, pacjent może ćwiczyć samodzielnie, bez potrzeby ciągłej obecności fizjoterapeuty. Po drugie, środowisko wirtualne jest bardziej angażujące, dzięki czemu pacjent jest bardziej skłonny do wydłużenia czasu ćwiczeń, dzięki czemu zwiększa się ich skuteczność. Dodatkowo, elementy dźwiękowe, statystyki i animacje w grach VR zwiększają zainteresowanie chorych.

Projekt badawczy „Gra wirtualnej rzeczywistości do rehabilitacji osób z niedowładami i syndromem pomijania” prowadzony jest od grudnia 2022 roku i obejmuje szerokie spektrum pacjentów. Do tej pory, 25 osób w wieku od 45 do 85 lat przetestowało go w klinice rehabilitacyjnej ORPEA Międzylesie w Warszawie.

Wyniki są obiecujące – pacjenci wyrażają zadowolenie z możliwości korzystania z wirtualnej rzeczywistości, a interaktywne elementy gier, takie jak bajkowe otoczenie i muzyka, zyskały szczególne uznanie.