Niemcy aspirują do miana najbardziej rozwiniętego kraju w zakresie możliwości poruszania się samochodami autonomicznymi. W kraju rozpoczęto prace legislacyjne nad regulacją dopuszczenia do ruchu pojazdów korzystających z czwartego poziomu autonomiczności.
Wygląda na to, iż Niemcy mają spore ambicje związane z autonomicznymi pojazdami. W ostatnim czasie rządzący skrytykowali Teslę i zakazali „nieprawdziwych” reklam amerykańskiego producenta na terenie kraju, a teraz docierają do nas kolejne informacje w temacie. U naszych zachodnich sąsiadów rozpoczęto opracowywanie przepisów regulujących poruszanie się autonomicznymi pojazdami poziomu czwartego. Normy są obecnie poddawane przeglądowi przez Ministerstwo Transportu oraz inne departamenty rządowe. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, wejdą w życie już w 2021 roku.
Jasne przepisy kontra autonomiczne samochody
Planowane przez Niemcy normy prawne mają stworzyć warunki wstępne do użytkowania samochodów autonomicznych, bezzałogowych pojazdów silnikowych oraz tych konstrukcji, które będą obsługiwały między innymi transport publiczny. Widać jasno, iż Niemcy chcą mieć pewność związaną z odpowiednimi przepisami dotyczącymi tego, jak dokładnie mają działać opisywane środki transportu.
Autonomiczne pojazdy poziomu czwartego to takie, które mogą przejąć pełną kontrolą nad samochodem lub innym środkiem transportu w określonych warunkach. Konfiguracja czwartego poziomu i jego ingerencji w jazdę może dotyczyć pogody, danego obszaru lub ruchu ulicznego, a także konkretnych rodzajów dróg.
W USA pojazdy opierające się o autonomię na poziomie czwartym testują takie firmy, jak Waymo czy Uber. Obecnie nie ma jednak żadnych, globalnych standardów regulujących, które porządkowałyby autonomiczne samochody działające w warunkach komercyjnych.
Europa dalej bez regulacji
Przepisy regulujące autonomiczne samochody nie istnieją nie tylko globalnie, ale również nie posiada ich Europa. Niemcy mogą być pierwszym krajem, który stworzy swego rodzaju regulacje mogące być inspiracją także dla innych państw – nie tylko w ramach Unii Europejskiej.
Stworzenie przepisów jest ważne nie tylko z punktu widzenia egzekwowania prawa, ale również w kontekście eksperymentowania z prototypami autonomicznych pojazdów oraz finalnie wprowadzeniem na rynek konstrukcji pozwalającej na działanie bez udziału kierowcy.