W ubiegłym roku świat obiegła informacja o tym, że projekt wirtualnego rapera FN Meka ujrzał światło dzienne. Po zaledwie roku istnienia w social mediach, wirtualny artysta podpisał kontrakt z jedną z najpotężniejszych firm fonograficznych na świecie: Capitol Records.
Pierwszy artysta AI
Wiosną ubiegłego roku Music Business Worldwide podało informację o muzycznej sztucznej inteligencji. Już w tamtym momencie, na TikToku, rapera obserwowało ponad dziewięć milionów osób, a jego filmy obejrzano ponad miliard razy.
Awatar został opracowany przez wytwórnię płytową Factory New, będąc spoiwem setek tysięcy punktów danych, które firma zebrała z mediów społecznościowych oraz gier wideo. Wszystko, co zawarte jest w muzyce FN Meki, jest tak naprawdę treścią wirtualną, generowaną przez szereg skomplikowanych algorytmów.
Wytwórnia wykorzystuje technologię AI, która samodzielnie analizuje popowe hity największych wykonawców na świecie. W taki sposób generowane jest wszystko, co zawarte w muzyce awatara – melodie, tempo, dźwięki, a nawet teksty.
Następnym krokiem jest utworzenie, na podstawie powyższego, danych utworu. Wokale są jedyną ludzką zawartością piosenek FN Meka, ale spokojnie, nie musimy się obawiać – Factory New już nad tym pracuje. Założyciel firmy poinformował, że myślą już nad technologią sztucznego wokalu, który brzmi wystarczająco przekonująco, by wykorzystać go w muzyce.
Capitol Records z wirtualnym nabytkiem
Capitol Records przyjęło nowinkę technologiczną pod swoje skrzydła, pieczętując nową przyjaźń kontraktem fonograficznym. Umowę zawarto zaraz po olbrzymim sukcesie trzech singli Meki – ,,Speed Demon”, ,,Internet” i ,,Moonwalkin”, które napędziły siebie nawzajem w viralowy sposób.
Biorąc pod uwagę obecne statystyki, Meka jest aktualnie wirtualną istotą nr. 1 na TikToku. W celu uczczenia zawarcia umowy fonograficznej, Meka wypuściła swój singiel ,,Florida Water” (oczywiście już pod szyldem Capitol Records). W piosence pojawił się również amerykański raper Gunna oraz streamer gry Fortnite – Clix. Kwestią podkładu zajął się producent Turbo oraz Dj Holiday.
Jakby tego było mało, początkiem tygodnia Meka ogłosiła, że już lada moment będzie można zobaczyć jej kolaborację z Apple w postaci internetowej reklamy. Kontrakt z wirtualnym artystą ma z pewnością wiele zalet – raper nigdy się nie zestarzeje i zawsze przybywa na koncerty na czas.
Meka jest idealnym przykładem skrzyżowania technologii, muzyki oraz kultury gier i wydaje się być dopiero zapowiedzią tego, co tak naprawdę ma nadejść.