W Chinach zjechał z taśmy produkcyjnej pierwszy na świecie pociąg miejski napędzany wodorem. To wielka innowacja, za którą stoi wspólne przedsięwzięcie CRRC Changchun Railway Company i Chengdu Rail Transit. Takie pociągi już istniały, ale ten jest pierwszy zaprojektowany specjalnie do poruszania się po mieście.
Jak szybki i nowoczesny jest wodorowy pociąg?
Ten nietypowy pojazd może pędzić z prędkością aż do 160 km/h, a jego konstrukcja bazuje na technologii Fuxinga — superszybkiego chińskiego pociągu, który potrafi rozwijać prędkość do 350 km/h.
Co więcej, maszyna ta ma wbudowaną technologię „wodorowej mocy”. Dzięki niej, na jednym ładowaniu bateria jest w stanie zasilić pociąg na trasie długiej aż na 600 kilometrów. To ogromny krok w stronę ekologicznej przyszłości.
Energia przyszłości
Wodór to czyste źródło energii. Gdy spalany jest jako paliwo, jedynym produktem ubocznym jest para wodna. Nie powoduje zanieczyszczenia powietrza szkodliwymi gazami, takimi jak dwutlenek węgla czy dwutlenek siarki, które powstają podczas spalania paliw kopalnych. W chińskim wodorowym pociągu zastosowano ogniwo paliwowe na wodór i superkondensator zamiast standardowego zasilania z sieci trakcyjnej.
Eksperci wskazują na badania, które mówią, że pociąg jadący z prędkością 160 km/h, może pokonać 500 km w ciągu jednego dnia. Oznacza to obniżenie emisji dwutlenku węgla o ponad 10000 kg rocznie. Co więcej, nie jest on już ograniczony przez sposób działania sieci trakcyjnej, dzięki czemu pojazdy miejskie mogą być używane do wielu różnych celów. To wszystko bez znacznych inwestycji w infrastrukturę i kosztów utrzymania, które wiążą się z projektami przejścia na elektryfikację.
Chiny mają ambitny plan wspierania rozwoju sektora energii wodorowej. Komisja Rozwoju i Reform oraz Narodowa Administracja Energetyczna ogłosiła w marcu tego roku, że kraj ten ma mieć około 50000 pojazdów z ogniwami paliwowymi na wodór do 2025 roku.