(źródło: Pontosense)
(źródło: Pontosense)

Czujnik sprawdzi parametry życiowe kierowcy i ostrzeże o nagłym pogorszeniu zdrowia

Powstał system radarowy z czujnikiem WISe, który kontroluje tętno i oddech kierowcy w czasie jazdy. Ma zapobiegać wypadkom, powodowanym przez zmęczonych kierowców i cierpiących na nagłe pogorszenie stanu zdrowia.

Czujnik milimetrowych fal, który wykryje niepokojące zachowanie

Startup Pontosense z siedzibą w Toronto opracował system radarowy, działający w oparciu o fale milimetrowe, który jest w stanie przeprowadzić monitoring kierowcy oraz wykrywać pasażerów, znajdujących się w samochodzie.

System z czujnikiem WISe (źródło: Pontosense)
System z czujnikiem WISe (źródło: Pontosense)

Czujnik Wireless Intelligent Sensing (WISe), będący kluczem całego systemu, sprawdza podstawowe parametry życiowe kierowcy, mierząc tętno oraz oddech. Dzięki temu system może wykryć zmęczenie czy nagły przypadek medyczny. Działanie czujnika opiera się o wytwarzanie fal milimetrowych (o krótkiej długości) z anteny. Sygnały te ulegają odbiciu od ciała kierowcy, co z kolei pozwala na dokonanie pomiaru zachodzących zmian, a jego wynik, w postaci pomiaru echa mikroruchów, analizują algorytmy sztucznej inteligencji.

„Pomyśl o czujniku jako o odbijaniu fal od czegoś, na przykład o tym, jak wieloryby i nietoperze używają sonaru i echolokacji do określenia, gdzie znajdują się obiekty wokół nich. To podstawa naszej technologii.”

Alex S. Qi, współzałożyciel i dyrektor generalny startupu Pontosense

Samo urządzenie WISe może zostać zainstalowane w różnych miejscach pojazdu, rozmiarem przypomina monetę o średnicy 40 milimetrów, natomiast antena generująca fale milimetrowe o częstotliwości 24, 60 lub 77 GHz, osiąga rozmiar zaledwie 10 nanometrów.

System z czujnikiem WISe (źródło: Pontosense)
System z czujnikiem WISe (źródło: Pontosense)

Skąd system „wie”, które zachowania nie pasują do danego kierowcy?

Pomiary dokonywane przez system z WISe odbywają się każdego dnia, a wszystko po to, aby sztuczna inteligencja poznała normalny „zakres” mikroruchów danej osoby. Wszystkie zebrane dane prezentowane są na wyświetlaczu umieszczonym w pojeździe, a także gromadzone i przechowywane w mikrokomputerze oraz szyfrowanych serwerach zewnętrznych, co pozwala na zapoznanie się z danymi w późniejszym czasie.
Tworzenie tego typu systemów jest niezwykle konieczne.

System z czujnikiem WISe (źródło: Pontosense)
System z czujnikiem WISe (źródło: Pontosense)

Jak wynika z badań, nagłe przypadki medyczne oraz zmęczenie kierowcy podczas jazdy, są jednymi z najczęściej występujących powodów wypadków samochodowych. Jak twierdzi dyrektor generalny Ponosense, system wykorzystujący WISe jest pierwszym na rynku, który w niedalekiej przyszłości trafi do kilku modeli samochodów.