Startup żeglarski Sovereign Ships z Florydy zaprezentował projekt elektrycznego jachtu. Słoneczny katamaran Sphinx 40 to dom na wodzie zdolny do wytwarzania własnej energii, zbierania słodkiej wody i uprawy żywności.
Duże statki też mogą być eko
Choć żegluga kojarzy się z ekologicznym wykorzystaniem wiatru jako napędu, większe jachty i statki to często najwięksi emitenci dwutlenku węgla w transporcie. Zaczyna się to jednak zmieniać dzięki ogniwom wodorowym, zaawansowanym komputerom do sterowania wodolotami czy innowacyjnym napędom na alternatywne źródła zasilania. Co, jednak gdy chcemy być eko i mieć na własność coś, co pozwoli na długo odciąć się od cywilizacji? Były oficer sił powietrznych postawił na styl życia maksymalizujący wolność osobistą, oferując wraz ze swoją firmą Sovereign Ships samowystarczalne jachty słoneczne.
Sphinx 40 to więcej niż „tylko” elektryczny katamaran. To pływający dom zdolny do wytwarzania własnej mocy napędowej, zbierania słodkiej wody i uprawy żywności. Po przetestowaniu ponad tuzina różnych projektów jachtów, startup wybrał ten model jako pierwszy do wprowadzenia na rynek. 12-metrowa jednostka przeznaczona jest ośmiu do 10 osób w układzie z trzema lub czterema kabinami. Plany obejmują wewnętrzną kuchnię, jadalnię i salon, biuro na pokładzie, dwie głowy i pokład rufowy, który rozszerza się przez całkowicie opuszczaną bramę – w zasadzie tylną klapę jachtu. Kadłub będzie wykonany z włókna szklanego, a dach będzie zawierał 68 metrów kwadratowych paneli słonecznych.
Słoneczny jacht domem na morzu
Sphinx będzie polegał na akumulatorowo-elektrycznym układzie napędowym wspieranym przez ładowanie słoneczne, turbiny wiatrowe i system żagli latawcowych. To, czym statek wysuwa się na prowadzenie pod względem innych konstrukcji, to połączenie systemów zbierania i odsalania wody deszczowej w celu dostarczania świeżej wody oraz rozległego pokładowego ogrodu o powierzchni 9 m2 do uprawy żywności. Toalety kompostujące pomogą zmniejszyć zużycie wody i zależność od zbiornika.
Sovereign pracuje nad weryfikacją koncepcji Sphinx 40 i ma nadzieję rozpocząć pierwsze dostawy do klientów w 2025 r. Rezerwacje są już dostępne, a cena bazowa zaczyna się od 430000 dolarów.