Statek na paliwo amoniakowe (Źródło: amogy)
Statek na paliwo amoniakowe (Źródło: amogy)

Statek napędzany amoniakiem wypłynie w 2023 na szerokie wody

Firma, specjalizująca się w paliwach alternatywnych, pracuje nad okrętem wyposażonym w silnik elektryczny zasilany amoniakiem. Statek ma przetestować ten rodzaj paliwa w żegludze.

Innowacje na powierzchni wód

Logistyka morska to krytyczny element łańcucha dostaw, stanowiący około 70% wartości międzynarodowego handlu towarowego. Jednocześnie bardzo trudno tutaj o innowacje energetyczne, ze względu na niezbyt małą gęstość energetyczną alternatyw. Elektryczne statki są już konstruowane, ale ze względu na niewystarczającą pojemność baterii to tylko rozwiązania pasażerskie. Pojedyncze rozwiązania odciążają okręty, ale to wciąż za mało. Być może krok w dobrą stronę postawi firma Amogy, specjalizującą się w paliwach alternatywnych.

Firma konstruuje statek z elektrycznym układem napędowym, wyposażony w system zasilania amoniakiem o mocy 1MW. Urządzenie rozbija amoniak na wodór i azot, a następnie przepuszcza wodór przez ogniwo paliwowe w celu wytworzenia energii elektrycznej dla silników. Amoniak to stosunkowo gęsty środek transportu czystej energii i choć przenosi tylko połowę energii równoważnej ilości oleju napędowego, to nadrabia ten mankament zerową emisją CO2

Statek na paliwo amoniakowe (Źródło: amogy)
Statek na paliwo amoniakowe (Źródło: amogy)

Testowa jednostka sprawdzi realność rozwiązania

Amoniak, produkowany przy użyciu zielonego wodoru, jest obiecującym czystym paliwem dla sektorów, które w innym przypadku wydają się trudne lub wręcz niemożliwe do dekarbonizacji. Amogynie jest jedyne w wyścigu o wydajną jednostkę zasilaną amoniakiem. Do rywalizacji stanęli też australijski Fortescue Future Industries, norweski Eidesvik i niemiecki Fraunhofer. Każdy chce zbudować wydajny statek zasilany alternatywnym paliwem przed innymi.

Nie jest to dziwne – amoniak jest jednym z najpowszechniejszych na świecie chemikaliów przemysłowych i rolniczych. Jednocześnie jednak nie sprawdził się jeszcze jako praktyczne paliwo masowe do użytku w transporcie i potencjalni użytkownicy zadają pytania, czy używanie go do zasilania dużych statków jest bezpieczne i przyjazne dla środowiska.

Należy wziąć pod uwagę, że jest wysoce żrący i może spowodować znaczne zagrożenie w przypadku wycieku na dużą skalę. Te pionierskie prototypy mają na celu przetestowanie konceptu i udowodnienie, że statek zasilany amoniakiem to praktyczne i ekologiczne rozwiązanie.