Odrzutowiec elektryczny? Whisper Aero twierdzi, że dokonał przełomu

Odrzutowiec Whisper Aero (Źródło: whisper)

Odrzutowiec Whisper Aero (Źródło: whisper)

Firma, zajmująca się produkcją komponentów lotniczych nowej generacji, pochwaliła się zbudowaniem cichego, wydajnego napędu elektrycznego dla odrzutowców.

Nowa, alternatywna twarz lotnictwa

Inżynierowie ciężko pracują nad tym, by lotnictwo uczynić tańszym, wydajniejszym i bardziej ekologicznym. Stąd prace nad zaawansowanymi technologicznie powłokami, nowymi rodzajami silników i opływowych kadłubów oraz… nad elektrycznymi samolotami. Czy e-odrzutowiec ma w ogóle prawo bytu? Whisper Aero twierdzi, że jak najbardziej tak.

Whisper Aero twierdzi, że jego elektryczne układy napędowe samolotów są o 20% wydajniejsze i o wiele cichsze niż cokolwiek oferowanego przez konkurencję. A teraz firma prezentuje najnowszą technologię, która ma szansę zrewolucjonizować branżę – rekordowo wydajny, cichy, elektryczny napęd.

Wewnątrz jednostki napędowej Whisper znajduje się tarcza napędowa, która jest zasadniczo wentylatorem z dużą liczbą łopatek usztywnionych zewnętrznym pierścieniem. Firma twierdzi, że tego typu konstrukcja przesuwa częstotliwość przejścia ostrzy powyżej 16000 Hz, a tym samym poza zasięg ludzkiego słuchu.

Silnik elektrycznego odrzutowca Whisper Aero (Źródło: whisper)

Cichy, ekologiczny odrzutowiec? Czy to w ogóle możliwe?

Dzięki wielu łopatom napęd może obracać się dużo wolniej niż jakiekolwiek śmigło. Osłaniająca krawędź łącząca końcówki wentylatora eliminuje również szczelinę między końcówkami łopatek a obudową kanału, dodatkowo zmniejszając hałas wirowy końcówek łopatek. Dzięki temu energia tracona na hałas jest prawie w całości przekształcona w ciąg ze sprawnością wirnika do 92%. W testach akustycznych 6-calowy wentylator Whisper okazał się całkowicie niesłyszalny z odległości 60 metrów. W odległości 30 metrów wirnik generuje 34 dBa – tyle, co zwykła rozmowa.

Odrzutowiec Whisper Aero (Źródło: whisper)

Firma twierdzi, że układ napędowy będzie działał dobrze w przypadku samolotów krótkiego startu i lądowania (STOL), dronów wszystkich rozmiarów i potencjalnie taksówek powietrznych eVTOL. Napęd pracuje z różnymi średnicami wentylatorów, w tym 4, 10 i 24-calowymi. Niski poziom hałasu i wysoka wydajność to czynniki, które mają szanse przyciągnąć do firmy potencjalnych klientów. Elektryczny odrzutowiec to jak najbardziej realna wizja lotnictwa.

Exit mobile version