Odrzutowiec Whisper Aero (Źródło: whisper)
Odrzutowiec Whisper Aero (Źródło: whisper)

Odrzutowiec elektryczny? Whisper Aero twierdzi, że dokonał przełomu

Firma, zajmująca się produkcją komponentów lotniczych nowej generacji, pochwaliła się zbudowaniem cichego, wydajnego napędu elektrycznego dla odrzutowców.

Nowa, alternatywna twarz lotnictwa

Inżynierowie ciężko pracują nad tym, by lotnictwo uczynić tańszym, wydajniejszym i bardziej ekologicznym. Stąd prace nad zaawansowanymi technologicznie powłokami, nowymi rodzajami silników i opływowych kadłubów oraz… nad elektrycznymi samolotami. Czy e-odrzutowiec ma w ogóle prawo bytu? Whisper Aero twierdzi, że jak najbardziej tak.

Whisper Aero twierdzi, że jego elektryczne układy napędowe samolotów są o 20% wydajniejsze i o wiele cichsze niż cokolwiek oferowanego przez konkurencję. A teraz firma prezentuje najnowszą technologię, która ma szansę zrewolucjonizować branżę – rekordowo wydajny, cichy, elektryczny napęd.

Wewnątrz jednostki napędowej Whisper znajduje się tarcza napędowa, która jest zasadniczo wentylatorem z dużą liczbą łopatek usztywnionych zewnętrznym pierścieniem. Firma twierdzi, że tego typu konstrukcja przesuwa częstotliwość przejścia ostrzy powyżej 16000 Hz, a tym samym poza zasięg ludzkiego słuchu.

Odrzutowiec Whisper Aero (Źródło: whisper)
Silnik elektrycznego odrzutowca Whisper Aero (Źródło: whisper)

Cichy, ekologiczny odrzutowiec? Czy to w ogóle możliwe?

Dzięki wielu łopatom napęd może obracać się dużo wolniej niż jakiekolwiek śmigło. Osłaniająca krawędź łącząca końcówki wentylatora eliminuje również szczelinę między końcówkami łopatek a obudową kanału, dodatkowo zmniejszając hałas wirowy końcówek łopatek. Dzięki temu energia tracona na hałas jest prawie w całości przekształcona w ciąg ze sprawnością wirnika do 92%. W testach akustycznych 6-calowy wentylator Whisper okazał się całkowicie niesłyszalny z odległości 60 metrów. W odległości 30 metrów wirnik generuje 34 dBa – tyle, co zwykła rozmowa.

Odrzutowiec Whisper Aero (Źródło: whisper)
Odrzutowiec Whisper Aero (Źródło: whisper)

Firma twierdzi, że układ napędowy będzie działał dobrze w przypadku samolotów krótkiego startu i lądowania (STOL), dronów wszystkich rozmiarów i potencjalnie taksówek powietrznych eVTOL. Napęd pracuje z różnymi średnicami wentylatorów, w tym 4, 10 i 24-calowymi. Niski poziom hałasu i wysoka wydajność to czynniki, które mają szanse przyciągnąć do firmy potencjalnych klientów. Elektryczny odrzutowiec to jak najbardziej realna wizja lotnictwa.