Samolot elektryczny CX300 (Źródło: beta.team)
Samolot elektryczny CX300 (Źródło: beta.team)

Ten elektryczny samolot ma 600 km zasięgu. Loty ruszą w 2025

CX300 to elektryczny samolot o całkiem niezłych osiągach. Maszyna w trakcie testów przebyła dystans 620 kilometrów i obecnie przechodzi certyfikację dopuszczającą ją do lotów komercyjnych.

Czy lotnictwo może być ekologiczne?

O tym, że latanie może być ekologiczne, dowodzą nowe innowacyjne produkty i pojazdy budowane na świecie. Od ulepszeń istniejących, konwencjonalnych samolotów, przez lotnicze hybrydy, po w pełni wodorowe i elektryczne maszyny. Kolejny śmiały krok ku zielonej przyszłości lotnictwa stawia firma Beta Technologies, ze swoim w pełni elektrycznym modelem CX300.

Firma już od 2020 roku zbiera dane i doświadczenie w tworzeniu tego typu konstrukcji, mając już na koncie inny model elektryczny — Alia-250. Ich druga maszyna będzie natomiast konstrukcją konwencjonalnego startu i lądowania z dużo większym zasięgiem.

Od kilku lat latamy naszym prototypem eCTOL (Conventional Take-Off and Landing) z lotniska na lotnisko, aby napędzać postęp technologiczny w zakresie napędu i systemów, a teraz widzimy, że istnieje wyraźny rynek zbytu na ten produkt oprócz naszego samolotu eVTOL. Operatorzy na całym świecie szukają praktycznych rozwiązań, które pomogą im spełnić zobowiązania dotyczące zrównoważonego rozwoju, a po zapoznaniu się z kosztami i osiągami tego prototypu nasi klienci chętnie włączają go do swojej floty. Dzięki znanej certyfikacji i ścieżce operacyjnej ten samolot stanowi szansę jak najszybciej wprowadzić lotnictwo elektryczne na rynek i do rąk naszych klientów.

Kyle Clark, założyciel i dyrektor generalny Beta Technologies
Samolot elektryczny CX300 (Źródło: beta.team)
Samolot elektryczny CX300 (Źródło: beta.team)

Konkretna maszyna z konkretnymi osiągami

CX300 to pierwsza maszyna, która podczas testów przeleciała przez ruchliwą przestrzeń powietrzną klasy B i C, operując w różnych warunków pogodowych. Loty wykazały, że samolot może pokonać dystans 620 km na jednym ładowaniu między Jamestown w stanie Nowy Jork a Plattsburgh w stanie Nowy Jork.

Producent chwali się też, że robi duże postępy w programie certyfikacji Federalnego Urzędu Lotnictwa dla obu swoich modeli. Firma kończy obecnie prace wykończeniowe w zakładzie produkcyjnym w South Burlington, VT, gdzie ma nadzieję, że w nadchodzących miesiącach rozpocznie się montaż końcowy i produkcja CX300. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, firma spodziewa się rozpocząć dostawy do klientów (zamówienia złożyli już Air New Zealand, Bristow i United Therapeutics) od 2025.

Jednocześnie Beta buduje sieć ładowania w całych Stanach Zjednoczonych, aby wesprzeć przejście na lotnictwo elektryczne, które ma również obsługiwać samoloty innych firm, a także samochody elektryczne.