Facebook
fot. Unsplash.com

SI od Facebooka połączy potrzebujących z pomagającymi

Facebook poinformował o uzbrojeniu narzędzia Community Help w Sztuczną Inteligencję. Jej zadaniem będzie sprawić, by oferujący pomoc jak najszybciej trafili do właściwych potrzebujących.

Kiedy w 2017 roku Facebook uruchamiał Community Help, znacząco ułatwił organizowanie pomocy dla ludzi najbardziej potrzebujących, poszkodowanych w katastrofach i klęskach żywiołowych. Poszkodowaniu otrzymali narzędzie, w którym mogli zgłosić zapotrzebowanie na pomoc, a chcący je udzielić mogli, bez pośredników, trafić do osób wymagających wsparcia.

Narzędzie okazało się szczególnie przydatne w czasie pandemii, kiedy to wiele osób zostało poddanych kwarantannie. Brak możliwości opuszczenia miejsca zamieszkania sprawił, że realizacja nawet najprostszych czynności życia codziennego okazała się być niemożliwa, a egzystencja bez wsparcia z zewnątrz, mocno utrudniona. Dzięki Community Help, osoby odizolowane mogły zwracać się o pomoc do ludzi, którzy mogli ją przynieść. Teraz komunikacja między nimi stanie się jeszcze wygodniejsza.

Facebook Community Help
fot. via VentureBeat

Facebook: Sztuczna Inteligencja pomoże pomagającym

Narzędzie Community Help, dzięki wsparciu Sztucznej Inteligencji i rozumieniu języka naturalnego, jest w stanie odczytać intencje ukryte w poszczególnych postach. Dzięki temu, automatycznie sugeruje powiązania między potrzebującymi a pomagającymi. Dla przykładu, jeśli w serwisie zgłosi się osoba potrzebująca pomocy w dostarczeniu zakupów, system zaproponuje kontakt z osobą, która ogłosiła się, że taką pomoc oferuje. Skończyły się maseczki jednorazowe? Nie ma problemu – oto namiary do osoby, która ma ich w nadmiarze i chce się nimi podzielić.

Facebook zapewnia, że wdrożone mechanizmy są bardzo skuteczne. Autorska technologia Sztucznej Inteligencji, XLM-R, uczyła się rozumienia języka naturalnego na 2,5 terabajtach danych pochodzących z różnych stron internetowych prowadzonych w niemal 100 językach. Funkcjonujące w jej ramach algorytmy są w stanie przeanalizować aż 550 milionów zmiennych, by znaleźć odpowiedzi najbardziej dopasowane do zapytania.

Wciąż czekamy

Z naszej perspektywy, największym mankamentem Community Help od Facebooka jest ciągły brak dostępności usługi na terenie Polski. Jej brak był szczególnie mocno odczuwalny podczas ostatnich powodzi, kiedy to mieszkańcy terenów objętych klęską żywiołową starali się samodzielnie organizować pomoc za pomocą dostępnych narzędzi, zwłaszcza grup zamkniętych.

Kiedy nowość trafi do Polski? Niestety, nie wiemy. Jedynie mamy nadzieję, że nastąpi to już niedługo.