Czy zastanawiałeś się kiedyś, jak to jest nauczyć komputer grać w gry wideo? Nie chodzi tu o byle jakie granie, ale o zrozumienie i wykonywanie zadań. Okazuje się, że to nie tylko świetna zabawa, ale też idealne miejsce do testowania nowych pomysłów na sztuczną inteligencję. Dzięki nim, badacze mogą sprawdzić, jak AI radzi sobie w dynamicznych i zmiennych środowiskach, które są trochę jak miniwersje naszego rzeczywistego świata.
Co to jest SIMA i dlaczego jest ważna?
Najnowszy projekt naukowców Google, Scalable Instructable Multiworld Agent (SIMA), to spory krok naprzód w świecie SI. Wyobraź sobie sztuczną inteligencję, która nie tylko gra w gry, ale też rozumie polecenia podawane prostym językiem i wykonuje je w różnych formach rozrywki wideo. Tak, dokładnie. SIMA może zrobić coś więcej niż tylko zdobywać punkty w grze — może na przykład znaleźć potrzebne zasoby lub zbudować obóz, jeśli tego chcesz. To jak mieć superinteligentnego pomocnika w wirtualnym świecie.
Badacze nie rzucili programu na głęboką wodę bez przygotowania. Współpracowali z ośmioma studiami gier, aby szkolić i testować go na dziewięciu różnych produkcjach wideo, takich jak No Man’s Sky od Hello Games i Teardown produkcji Tuxedo Labs. Od eksploracji kosmosu po strategiczne burzenie budynków. SIMA uczyła się, jak wykonywać różne zadania — wszystko to, interpretując obrazy z ekranu i wykonując instrukcje w języku, którym na co dzień posługujemy się my, ludzie. Bez dostępu do kodu źródłowego, jednak ze wskazówkami, bo gdy ich zabraknie, pomocnik AI staje się praktycznie bezwartościowy.
Aktualna wersja została wytrenowana na 600 podstawowych zadaniach, na których wykonanie gracz potrzebuje około 10 sekund. Mowa tu m.in. o nawigacji, interakcji z obiektami czy korzystaniu z menu. Testy wykazały, że modele uczące się w ten sposób, były zdecydowanie skuteczniejsze niż agenci dedykowani do pojedynczych gier.
Co dalej ?
Sztuczna inteligencja DeepMind pokazuje, że możemy tworzyć systemy AI, które rozumieją nasz język i potrafią działać w różnorodnych środowiskach — nie tylko w grach. Oznacza to krok w kierunku tworzenia inteligentniejszych i bardziej pomocnych asystentów, którzy mogą znaleźć zastosowanie w realnym świecie i wykonać jeszcze bardziej złożone zadania, dzięki długoterminowemu myśleniu strategicznemu.