Honda AWV
(fot. Honda)

Nowy autonomiczny pojazd Hondy nie ma dachu i może być sterowany zdalnie

Honda AWV drugiej generacji to przede wszystkim pojazd roboczy, mający sprawdzić się chociażby na placach budowy. Producent chwali się m.in. szeregiem czujników i radarów, które mają umożliwić wysoce zaawansowaną zdolność do autonomicznej jazdy.

Pomyślnie zakończone testy

Samochody autonomiczne kojarzą się głównie z modelami skierowanymi na rynek konsumencki. Obecnie wciąż nie możemy mówić o autach oferujących w pełni autonomiczną jazdę, ale większość nowych pojazdów potrafi już w dużym stopniu wspomóc kierowcę na publicznych drogach.

Należy mieć jednak na uwadze, że technologia autonomicznej jazdy znajduje zastosowanie również w modelach roboczych, przeznaczonych do specyficznych zadań. Jednym z takich pojazdów jest Honda AWV, która jak najbardziej może ułatwić pracę wielu osób.

Honda AWV
(fot. Honda)

Mamy do czynienia z modelem zaliczanym do kategorii AWV (Autonomous Work Vehicle), czyli autonomicznych pojazdów roboczych. Honda AWV już potwierdziła swoją przydatność podczas testów przeprowadzonych przez japońskiego producenta we współpracy z firmą Black & Veatch.

Autonomiczna Honda przez miesiąc wykonywała różne prace na placu budowy farmy słonecznej. Pojazd był wykorzystamy m.in. do holowania i transportu materiałów budowlanych czy wody. W celu uzyskania jak najlepszych danych, wykorzystano wiele współpracujących ze sobą jednostek, często sterowanych zdalnie.

Warto dodać, że Honda stworzyła w wysokiej rozdzielczości mapę terenu o powierzchni 1000 akrów, która umożliwiła operatorom Black & Veatch precyzyjne ustawienie punktów początkowych i końcowych dla wielu pojazdów AWV. Przygotowano jeszcze specjalną aplikację dla tabletów i komputerów, a także wykorzystano możliwości oferowane przez chmurę.

Podczas prowadzonych testów pojazdy z powodzeniem dostarczały materiały i zaopatrzenie wzdłuż obliczonej trasy, a także okazały się zdolne do zatrzymania się w odległości kilku centymetrów od wcześniej ustalonych punktów.

Zasięg nie jest duży, ale powinien wystarczyć

Honda AWV wykorzystuje zestaw czujników do autonomicznej pracy, moduł GPS do lokalizacji oraz radar i lidar do wykrywania przeszkód, a także kamery 3D do zdalnego monitorowania.

Pojazd waży 721 kg i został przystosowany do holowania przyczepy z ładunkiem o łącznej masie 750 kg. Maksymalna ładowność to natomiast 399 kg. Producent dodaje, że zasięg wynosi do 45 km, aczkolwiek dodatkowy ładunek może skrócić ten dystans.

Autonomiczna Honda AWV nie zostanie obecnie skomercjalizowana. Firma chce skupić się na testach i rozwoju całej platformy.