Proces drukowania 3D (źródło: news.vt.edu)
Proces drukowania 3D (źródło: news.vt.edu)

Co daje bieżnikowanie opon za pomocą zaawansowanej technologii 3D?

Grupa naukowców pod okiem profesora Chrisa Williams’a z Virginia Tech otrzymała grant w wysokości 1,5 miliona dolarów na badania nad polepszeniem procesu naprawy opon. Inicjatywa ma na celu redukcję odpadów i emisji w przemyśle pojazdów komercyjnych, od których nasze współczesne życie jest tak silnie uzależnione. Chodzi o to, by mniej opon wyrzucać na śmietnik, a więcej naprawiać.

Znaczenie przemysłu pojazdów komercyjnych

Przemysł pojazdów komercyjnych jest niezwykle ważny dla naszego codziennego życia. Od transportu towarów konsumenckich, przez surowce, aż po wiele innych produktów — wszystko to zależy od wydajnego ich działania. Istotne jest zatem zwiększenie efektywności całego systemu, co jest priorytetem zarówno dla przedsiębiorstw, jak i zwolenników zrównoważonego rozwoju.

Gdy opony różnych aut zużywają się, często poddaje się je procesowi przebudowy. Cała powierzchnia jest wtedy szlifowana, a nowa warstwa bieżnika jest na nią nakładana. To pozwala na dalsze bezpieczne użytkowanie, przy jednoczesnym zachowaniu większości materiału użytego do jej produkcji. Mimo to, proces ten nie jest pozbawiony niedoskonałości. Około 4 kilogramów nadmiarowego materiału jest marnowanych na każdą oponę, a te ponownie wykorzystane mogą powodować spadek efektywności paliwowej pojazdów, prowadząc do dodatkowych emisji gazów cieplarnianych.

Opony do naprawy, nie na śmietnik

Zespół Chrisa Williamsa, dzięki środkom od REMADE Institute i współpracy z Virginia Tech, stara się znaleźć rozwiązania, które poprawią wydajność procesu przebudowy opon. Planują zastosować zaawansowane technologie, takie jak skanowanie 3D, druk 3D i robotyka przemysłowa, aby udoskonalić wszystkie etapy prac. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to dzięki ich inicjatywie będzie możliwe zredukowanie o około 90 tysięcy metrycznych ton odpadów z opon i 800 tysięcy metrycznych ton emisji CO2 (1Mt = 1000 kg).

Opona używana do testowania metody bieżnikowania zespołu (źródło: news.vt.edu/)

Opona używana do testowania nowej metody bieżnikowania (źródło: news.vt.edu)

Warto dodać, że w projekcie biorą udział naukowcy z Virginia Tech, Arizona State University, a także partnerzy przemysłowi z firmy produkującej opony, Michelin. Każdy z partnerów wnosi swoje unikalne doświadczenie i umiejętności, od tworzenia nowych materiałów, przez opracowywanie procesu druku 3D, aż po finalną ocenę wydajności opon.