InZnak, projekt mający na celu stworzenie inteligentnych znaków drogowych, realizowany przez konsorcjum uczelni i firm technologicznych pod przewodnictwem Politechniki Gdańkiej, pomyślnie przechodzi kolejne fazy testów i jest gotowy do wdrożenia komercyjnego. Owoce projektu zostały niedawno zaprezentowane zainteresowanym spółkom, a kolejny duży test znaków już w 2022 na pomorskim odcinku A1.
Inteligentne znaki rozwijane latami
InZnak to projekt, w ramach którego Politechnika Gdańska i Akademia Górniczo-Hutnicza, we współpracy z firmami Siled i Microsystem, opracowały system inteligentnych znaków drogowych. Prace rozpoczęły się już w 2017 roku, a pierwsze oficjalne testy drogowe, wykorzystujące inteligentne znaki w praktyce, odbyły się w 2019. Po wielu latach dopracowywania urządzeń projekt wchodzi w fazę komercyjną, a kolejny duży test systemu zaplanowano na 2022 rok.
Jak działają innowacyjne, inteligentne znaki drogowe? W skrócie – to dużych rozmiarów wyświetlacze, uzbrojone w imponujący zestaw czujników i urządzeń: kamerę HD, czujnik światła, czujnik deszczu, LIDAR, radar dopplerowski, sondę akustyczną i stacje pogodową oraz akcelerometry. Całe to pokaźne oprzyrządowanie służy do analizy ruchu, stanu nawierzchni, zanieczyszczenia powietrza, pomiaru temperatury, wilgotności, intensywności opadów i oświetlenia.
Dane, uzyskane ze wszystkich czujników, są analizowane przez wielomodalne moduły obliczeniowe w czasie rzeczywistym. Wszystko w celu adaptacyjnego sterowania ruchem pojazdów, dostosowującego informacje podawane uczestnikom ruchu drogowego do warunków panujących na drodze. Inteligentne znaki mogą również rozmawiać między sobą dzięki modułom V2X (vehicle to everything), platformom komunikacyjnym wykorzystującym łączność 5G. Dzięki obiegowi informacji w takim systemie inteligentne znaki mogą ostrzegać kierowców przed trudnymi warunkami na długo przed wystąpieniem zagrożenia. Ma to zapobiegać najczęściej występującym kolizjom i wypadkom, jak stłuczki i uderzenia w inny pojazd.
Sporo chętnych na inteligentne znaki
Za twórcami systemu duże spotkanie z przedstawicielami administracji dróg i miast, kadrami kierowniczymi przedsiębiorstw oraz doradcami biznesowymi. Podczas spotkania na politechnice przedstawiciele projektu przedstawili ofertę wdrożeniową nowego systemu. Chętnych zapewne było wielu, zważywszy że inteligentne znaki zostały wybrane najbardziej interesującym rozwiązaniem przez Amerykański Instytut Fizyki podczas kongresu Acoustics Virtually Everywhere.
Kolejnym etapem projektu są testy na dużą skalę. Konsorcjum wybrało do testów pomorski odcinek bursztynowej A1, jedynej trasy w Polsce o przebiegu południkowym, łączącej Trójmiasto z Gliwicami.