Pac-Man

Jak Pac-Man został odtworzony przez AI na swoje 40. urodziny

Dokładnie na 40. urodziny Pac-Mana, firma Nvidia, która, choć znana głównie z kart graficznych, prowadzi intensywne badania z AI w roli głównej, stworzyła replikę tej gry – używając tylko Sztucznej Inteligencji. Bez kodowania. Bez żadnych grafik i obrazków. Bez instrukcji. Jak więc to osiągnęli?

Nowy sposób tworzenia gier

Odpowiedź brzmi bardzo prosto. Mimo tego, że od zaplecza to nie jest wcale niewielki wyczyn. W skrócie, model Sztucznej Inteligencji, którego użyła Nvidia, jest trenowany na nagraniach z gry. Dodatkowo, dostaje również dane dotyczące interakcji gracza z kontrolerem. Analizuje więc każdą klatkę nagrania, dostrzegając związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy każdą z nich, a dzięki towarzyszącym danym sterowania, potrafi całkiem nieźle wywnioskować, na czym polega i jak zbudowana jest gra.

Wynik programu (wideo: Nvidia)

Powyższa grafika ilustruje wynik całego tego procesu. Chociaż efekt nie jest całkowicie dokładny, biorąc pod uwagę, że wszystko to zostało stworzone tylko z obrazków, przez program, który wciąż jest w wersji Beta, jest to naprawdę imponujące. Powstała gra ma być już niedługo dostępna dla wszystkich online.

System ten Nvidia nazywa GameGAN. Tym razem został przetrenowany na 50000 nagrań z Pac-Mana, choć, jeśli chcielibyśmy odtworzyć inną grę, próbkowanie można dowolnie zwiększyć. A biorąc pod uwagę, że karty graficzne Nvidia rozwijają się wraz z rozwojem AI, może to już niedługo stworzyć całkowicie nowe sposoby projektowania gier.

Jak Pac-Man został odtworzony przez AI na swoje 40. urodziny 7
Jak działa GameGAN (fot. Nvidia)

Według spółki, deweloperzy będą mogli wgrać swoje kreacje do programu, a Sztuczna Inteligencja sama stworzy nowe wariacje i poziomy ich gier. Jak mówi Sanja Fidler, dyrektorka badań Nvidia w Toronto:

Możnaby to wykorzystać, aby zmieszać kilka obecnych gier, co stworzy nowe możliwości dla deweloperów i pozwoli im na stworzenie jednej gry z wielu innych.

“You could use this to mash different games together, giving additional power to games developers by [letting them] blend together different games.”

40-lecie Pac-Mana

Projekt ten został wykonany w związku z 40. urodzinami gry Pac-Man, które wypadają dokładnie na dzień opublikowania wszystkich tych wyników badań, które Nvidia przeprowadzała pewnie od dobrych kilku miesięcy. Firma pracowała wspólnie z twórcą oryginalnego Pac-Mana, Bandai’em Namco. Wyrobili się jednak perfekcyjnie.

Film o 40-leciu Pac-Mana (wideo: Nvidia)

Technologia ta znajdzie także zastosowanie w robotach, które również są priorytetem dla firmy Nvidia. Będą one przecież mogły obserwować nasz świat, analizować nagrania, jak się poruszają zwierzęta (i my sami), a także różne pojazdy, a następnie próbować replikować nasze ruchy i tworzyć nowe programy do nawigacji – być może najlepsze na świecie. Pojawia się więc pytanie, czy może da radę odtworzyć też nasze uczucia…

Jak Pac-Man został odtworzony przez AI na swoje 40. urodziny 8
Robot wykorzystujący software i hardware firmy Nvidia (fot. Nvidia)

Ciekawy jest też sposób działania GameGAN. Mianowicie, składa się on z dwóch procesów. Jeden z nich próbuje odtworzyć dane wejściowe (stworzyć grę od nowa na podstawie wprowadzonych nagrań), a drugi proces porównuje wyniki z oryginałem. Jeśli się zgadzają, przechodzi dalej, a jeśli nie – odrzuca wygenerowane dane i próbuje od nowa.

Chociaż idea ta nie jest wcale nowa, podejście, które objęła Nvidia, absolutnie jest. Na przykład, wprowadzili tak zwany moduł pamięci („memory module”), który może wewnętrznie przechowywać mapę gry. I choć mapa Pac-Mana nie jest zbyt skomplikowana, pomyślmy, jak ta technologia może się rozwinąć.

Czekają nas prawdziwie ekscytujące chwile. Przynajmniej… dla nas, fanów technologii.