Kontrowersje w Metaverse. Nastolatkowie mogą mieć dostęp do nocnych klubów w VR
fot. edernet.org

Kontrowersje w Metaverse. Nastolatkowie mogą mieć dostęp do nocnych klubów w VR

Metaverse to cyfrowy świat, który przyciąga coraz więcej użytkowników. Aktualnie to chyba jedna spośród najszybciej rozwijających się technologii przyszłości. Jak się ostatnio okazało, może być trochę zbyt „otwarta” dla niektórych osób z niej korzystających. Mowa tu o nastolatkach, którzy mogą mieć dostęp wirtualnych klubów ze striptizem w VR dla dorosłych. Odkrył to użytkownik udający nieletniego.

Nieletni użytkownicy Meta mogą mieć dostęp do niestosownych treści

Metaverse to przestrzeń społecznościowa, w której użytkownicy mogą spotkać się online w wirtualnej rzeczywistości. Miejscem spotkań może być na przykład klub ze striptizem, do którego – o zgrozo – mogą wejść nawet nieletni użytkownicy. Oczywiście widzą to wszystko, co dorośli, a umówmy się – sporo tam treści nieprzeznaczonych dla dziecięcego oka.

Odkrycia tej niestosownej sytuacji dokonał pewien reporter, który – działając pod przykrywką – udawał trzynastolatka. Niestety, nie miał żadnych problemów z wejściem do wspomnianego klubu, co więcej, był nawet świadkiem stymulowanych scen seksu.

Jak się okazało, nie był to odosobniony przypadek, gdyż inni użytkownicy zgłaszali ten problem. Co więcej, każdy z tych młodych ludzi, przebywających w nieprzeznaczonych dla nich miejscach, mógł rozebrać się i robić różne niestosowne rzeczy. Możliwe było nawet odgrywanie erotycznych ról w aplikacjach, oglądanie tańca na rurze czy też swobodne przemieszczanie się wśród innych dorosłych osób. Rodzice nastolatków są przerażeni tą sytuacją i twierdzą, że stąd już niewielki krok do uwodzenia, rasizmu czy nawet gwałtu.

VRChat pozwala nieletnim na wejście do pokoi dla dorosłych

Dziennikarz BBC, podający się za nastolatka, postanowił przetestować również aplikację VRchat. Wersja Meta nazywa się Horizon. Jak się okazało, tutaj też nie było żadnych przeszkód, by wejść do dowolnego pokoju. Nikt nie weryfikował wieku gracza, ani tego, jak się zachowuje. Wygląda na to, że świat Meta ma jeszcze sporo do uzupełnienia. Narzędzia weryfikujące bezpieczeństwo dzieci w sieci powinny stać się dla twórców wirtualnego świata priorytetem.

Oczywiście do zarzutów odniósł się przedstawiciel Metaverse – Bill Stillwell, Product Manager, VR Integrity. Wydając oświadczenie, podkreślił, że będą podejmować wszelkie działania, by ich produkt był bezpieczny. Wspomniał także o przydatnych funkcjach dostępnych w Meta.

W aplikacjach Meta, takich jak Horizon Venues, użytkownicy mogą wyciszać, blokować i zgłaszać inne osoby, a niedawno wprowadziliśmy funkcję osobista granica, w celu uniknięcia niechcianych interakcji. Będziemy nadal wprowadzać ulepszenia, gdy tylko dostaniemy informację zwrotną na temat zachowania ludzi w wirtualnych przestrzeniach.