W krajach europejskich, w których funkcjonuje sieć T-Mobile, dostępna jest usługa NB-IoT. Dzięki umowom zawartym z Vodafone, Telią i Swisscom, jej dostępność wkrótce powiększy się niemal dwukrotnie.
NB-IoT – sieć dedykowana internetowi rzeczy
NB-IoT (NarrowBand IoT) jest usługą dostępu do sieci internetowej dla urządzeń IoT. Świadczy ją kilku operatorów, z których największym w Europie jest T-Mobile. Dostępna jest również w Polsce, gdzie działa na posiadanych przez operatora częstotliwościach 800 i 900 MHz. Do tej pory firmy korzystające z NB-IoT mogły liczyć na zasięg wszędzie tam, gdzie T-Mobile ma swój lokalny oddział. Teraz to się zmieni – umowy o roaming podpisano z trzema dużymi graczami.
18 państw objętych zasięgiem, a to dopiero początek
Niemcy, Holandia, Austria, Czechy, Słowacja, Grecja, Polska, Węgry i Chorwacja to kraje, w których z NB-IoT T-Mobile można korzystać w ramach sieci macierzystej. Swisscom udostępni zasięg w Szwajcarii i Liechtensteinie, Telia w Danii, Finlandii, Norwegii i Szwecji, a Vodafone we Włoszech, Hiszpanii, Niemczech, Holandii i Wielkiej Brytanii. Oznacza to, że sieć będzie dostępna w 18 krajach europejskich. T-Mobile deklaruje, że jeszcze w tym roku będzie ich więcej.
NB-IoT – a co to takiego?
Sieć Narrowband IoT charakteryzuje się, w porównaniu do typowej sieci komórkowej, znacznie większym zasięgiem oraz mniejszymi wymaganiami dla urządzeń odbiorczych w zakresie zużycia energii. Dzięki temu urządzenia NB-IoT mogą pracować na jednej baterii nawet 10 lat. Korzystają z niej, między innymi, liczniki rejestrujące zużycie mediów, stacje monitorowania powietrza czy parkomaty. Dzięki roamingowi, do tej grupy będą mogły dołączyć również, na przykład, skomunikowane samochody czy urządzenia ubieralne.
Zgodnie z informacjami podanymi na polskiej stronie T-Mobile, sieć dostępna jest na terenie całego kraju, a dzięki dobrym warunkom propagacji fal radiowych mogą z niej korzystać również instalacje znajdujące się w piwnicach czy podziemiach budynków. Jako, że jest to usługa dedykowana wyłącznie klientom biznesowym, więcej informacji o jej funkcjonowaniu i możliwości skorzystania można uzyskać bezpośrednio u doradcy operatora. Można również zapoznać się z przykładem jej implementacji w firmie Geotermia Podhalańska, dostępnym w serwisie YouTube.