Rewolucyjny silnik termojądrowy rozbuja rakiety do 800000 km/h

Termojadrowy silnik rakietowy (Źródło: pulsarfusion.com)

Termojadrowy silnik rakietowy (Źródło: pulsarfusion.com)

Brytyjski startup Pulsar Fusion rozpoczął budowę największego na świecie silnika rakietowego, który będzie napędzany syntezą jądrową. Napęd skróci czas lotu na Marsa o połowę.

Na konic świata i jeszcze dalej

Biorąc pod uwagę opracowywane dzisiaj technologie, pytanie nie brzmi czy podbijemy kosmos, lecz kiedy to zrobimy. Nasze statki są coraz tańsze, nasze roboty do eksploracji kosmosu coraz inteligentniejsze i bardziej wszechstronne a nasze łaziki coraz większe. By jednak w pełni wykorzystać potencjał nowych technologii musimy je… dostarczyć na miejsce. I to najlepiej jak najszybciej. Dlatego też brytyjski startup Pulsar Fusion rozpoczął prace nad rewolucyjnym projektem – silnikiem termojądrowym, w którym prędkości spalin mogą osiągnąć ponad 800000 km/h.

Silnik rakietowy Pulsar Fusion będzie oparty na bardzo gorącej plazmie uwięzionej w polu elektromagnetycznym. Używając superkomputera do dokładnego przewidywania zachowania plazmy i znajdowania sposobów jej kontrolowania, temperatura w komorze spalania osiągnie setki milionów stopni. To pozwoli rozpędzić statek kosmiczny do prawie miliona km/h.

Termojądrowy silnik rakietowy (Źródło: pulsarfusion.com)

Rakieta pędząca szybciej niż kiedykolwiek

Projekt firmy oparty jest na koncepcji Direct Fusion Drive, polegającej na uzyskaniu ciągu z syntezy jądrowej w reaktorze, mającym postać cylindrycznej komory z cewkami elektromagnetycznymi. Komora jest wypełniona gazami wykorzystywanymi w fuzji – deuteru i hel-3. Paliwo w postaci gazowej jest wprowadzane do komory przez jeden z końców. Następnie musi zostać podgrzane i wysłane do dyszy drugim końcem.

Inżynierowie firmy budują silnik w ośrodku testowym w Bletchley w Wielkiej Brytanii. Zespół zacznie od testów w ośmiometrowej komorze. Do lepszego zrozumienia zachowania plazmy w napędzie rakiet firma wykorzystuje również AI, która przetwarza dane z reaktora termojądrowego.

Jeśli prace zakończą się pomyślnie, silnik fuzyjny jest w stanie skrócić podróż na Marsa o połowę. Na Tytana, jeden z księżyców Saturna, astronauci lecieliby tylko 2 lata, w porównaniu z 10 latami przy zastosowaniu dotychczas stosowanych napędów.

Direct Fusion Drive to przełomowa technologia, która pozwala nam dotrzeć do miejsc głęboko w kosmosie znacznie szybciej i z ogromną ilością energii.

Stephanie Thomas, wiceprezes Princeton Satellite Systems
Exit mobile version