Mikroprom Mk-II Aurora(Źródło: dawnaerospace)
Mikroprom Mk-II Aurora(Źródło: dawnaerospace)

Kosmiczny mikroprom o napędzie rakietowym wzniósł się w przestworza

Firma Dawn Aerospace pomyślnie przeprowadziła loty mikropromu z napędem rakietowym. Mk-II Aurora jest zdolny do lotów suborbitalnych kilka razy dziennie.

Kosmos coraz bardziej przystępny

Nowoczesne technologie kosmiczne nie tylko robią ogromne wrażenie – pozwalają też coraz łatwiej i taniej badać przestrzeń oraz transportować ładunek w górę. Dzięki tańszym rakietom o prostszej konstrukcji łatwiej możemy wznieść się w przestworza, a wytrzymały i ekonomiczny sprzęt pozwoli na pewniejszą eksplorację ciał niebieskich. Bardzo ciekawą innowację w branży logistyki kosmicznej przedstawia firma Dawn Aerospace, która chce podbić rynek swoimi ekonomicznymi mikropromami.

Firma pochwaliła się zakończonymi sukcesem testami statku Mk-II Aurora. Loty pojazdu, wyposażonego w napęd rakietowy, miały na celu sprawdzenie kluczowych systemów i możliwości nowego silnika. Przyszłe testy będą stopniowo zwiększać prędkość i pułap.

Mk-II Aurora jest przeznaczony do operowania niczym samolot. W przeciwieństwie do tradycyjnych rakiet, pojazdy Dawn startują i lądują poziomo na pasie startowym, nie wymagają dedykowanej platformy startowej i mogą latać kilka razy dziennie.

Mikroprom Mk-II Aurora(Źródło: dawnaerospace)
Mikroprom Mk-II Aurora(Źródło: dawnaerospace)

Mikropromy z łatwością wyniosą ładunek na orbitę

Podczas lotów komercyjnych Mk-II Aurora wzniesie się na wysokość 100 km i będzie pierwszym pojazdem zdolnym do takich lotów dwa razy dziennie, kładąc podwaliny pod w pełni i szybko nadający się do ponownego użycia wzmacniacz pierwszego stopnia.

Po pomyślnym zakończeniu programu Mk-II Aurora, Dawn Aerospace planuje również dopracować Mk-III, dwustopniowy pojazd orbitalny zdolny do przenoszenia ponad 1 tony w locie suborbitalnym lub dostarczenia 250-kilogramowego satelity na niską orbitę.

Zdecydowana większość śladu węglowego naszej branży powstaje w wyniku produkcji rakiet, a nie zużycia paliwa. Nasz pojazd orbitalny, Mk-III, został zaprojektowany tak, aby w 96% nadawał się do ponownego użycia. Jest to klucz do realizacji naszej wizji zrównoważonego i przyszłościowego przemysłu kosmicznego.

Stefan Powell, Dyrektor generalny Dawn

Dawn jest najszybciej rozwijającym się dostawcą ekologicznego napędu kosmicznego, z ponad 15 klientami w Europie, Azji i USA oraz sprzętem na 11 satelitach operacyjnych. Firma prowadzi działalność w Nowej Zelandii, Holandii i Stanach Zjednoczonych.